Åter till tekniksidan
Att tänka på innan köp
Modell och årsmodell:
Har mindre betydelse. Den tekniska skillnaden mellan L, pre L, GTS är hårfin och saknar
i praktiken betydelse. Inedningsdetaljer som instrumentbräda och mittkonsoll kan dock
skilja rejält, det ser liknande ut men inget passar ihop med varandra om man blandar
mellan årsmodellerna (gäller tex tidig och sen
instrumentbräda). Vill man konvertera mekaniskt mellan modellerna är det inga problem.
Ofta är detaljer som förgasare och grenrör/headers redan bytta.
Skillnaden mellan årsmodellerna är små men det finns ett par brytpunkter.
första årsmodellen 71 är lite speciell med många unika detaljer, ju tidigare på
året desto konstigare.
Runt 72 kom en ny mer lättläst instrumentering.
Mellan 72 och 75 är de väldigt lika.
Efter 76 används nya formar till motorutrymmet och det har ett nytt kantigt
utförande.
Skicket är helt avgörande och kommer framför modell och årsmodell.
Versioner som Gr3, Gr4, GT5 och GT5s är lite mer speciella i sina utföranden men söker
man en av dem är man säkert redan insatt i skillnaderna.
Rost:
Är det synlig rost i skärmkanter, kaross-skarvar och luckor så överväg att gå direkt
till nästa bil. Det kan vara ett mycket stort ingrepp att rädda en sådan bil. Vanliga
normala rostfällor är nederdelen på dörrar, trösklar, nederdelen på A-
och B-stolparna samt fram resp. bakkant på luckorna. Det är också viktigt att
kontrollera bärande balkar för hjulupphängningarna fram och bak. En indikation på rost
eller försvagat chassi KAN vara sprickor runt vindrutan. Hjulhusen är friskt
förstärkta med olika balkkonstruktioner och dubbelplåtar i anslutning till
hjulupphängningarnas fästpunkter. Dessa är utmärkta fukt- och smutssamlare, så kolla
dem noga!
Inredning:
Bör vara i fint skick då det är dyrt att klä om. Inredningsdetaljer är svåra att
hitta.
Lack:
Är den omlackad? Var den då plåtren eller kommer den gamla termoplastiska akryllacken
att börja röra på sig och orsaka små sprickor runt skärmkanterna? En ny lack brukar i
slutänden kosta upp mot 50 000:-. De flesta bilar får med tiden lack-sprickor runt
bakluckans främre nedre hörn eller runt baklyktorna. Karossen är nämligen hopsatt av
plåtstycken som skarvas just där. Det betyder inte nödvändigtvis att bilen håller på
att gå av, men är det mycket sprickor på ALLA dessa ställen bör man kanske kika extra
noga efter rost i balkarna under bilen och i hjulhusen.
Originalutförande:
Upp till var och en om det ska premieras. Trenden är dock att folk bygger om karossen
mindre och istället satsar på högre tillförlitlighet och modernare chassikomponenter.
I det långa loppet är en originalbil alltid mera värd. Då kan det vara skönt om man
kan skruva av de felaktiga delarna och byta tillbaka. Det gör man inte så
lätt med skärmbredare och luftintag...
Däck och fälgar:
Original Campagnolo-fälgar bör vara med annars är det prisreducering. Original 10
kostar 5000:- styck! Däck till dessa i dimension 285*50/15 är bristvara och kostar
mellan 2000:- och 4000:- styck. Fram bör det sitta 8-fälgar men de kan också vara
7. Kontrollera även glapp i bakhjulslager mha tio i två-greppet och
ryck kraftigt. Inget glapp ska finnas. Kostar 1000-4000:- att åtgärda. Kolla även ev.
glapp i höger framhjul. Kan vara glapp styrväxel och kostar då ett par hundra att
åtgärda. Framhjulslager är billiga medan spindelleder är ganska kostsamma.
Avgassystem:
Gjutna grenrör i bananklase-modell håller länge. Headers är oftast i tunn stålplåt
och rostar, speciellt om de är lindade. Många olika eftermarknads-grenrör finns men det
är ofta strul med passformen. Ljuddämparna håller 10-15 år och kostar upp till 5000:-
för ett par.
El-system:
Pröva alla brytare och funktioner. Problem beror ofta på ärgade kontakter och dålig
jordning. Se upp för härvor med många olika färger på kablarna.
Motorn:
Ett tickande när den är kall betyder strul med ventilerna. Kostar 5-10 000:- att
åtgärda om det ryker blått vid gaspådrag också. Ordna GÄRNA ett kompressionsprov. En
cylinder kan vara död utan att du märker någon skillnad. Sitter det en
Holley-förgasare monterad kan motorn vilja stanna vid bromsning. Det finns en enkel
lösning på det, men det kräver att man öppnar förgasaren, dvs i praktiken demonterar
den från motorn.
Provkörning:
Jo, det låter ganska mycket invändigt. Det ska vara så!
Det tar någon mil innan den lite tröga växellådan blivit varm. Då är den fortfarande
lika trög! Den är inte gjord för att slänga i växlarna alltför snabbt.
Se upp för skrap på tvåan, ja förresten alla växlar. En krånglande synkring brukar
resultera i renovering för 20-40 000:-. Ett svagt vinande kan finnas på slutväxeln och
behöver inte betyda någonting.
Skrap vid iläggning av backen kan förkomma. Det är förhoppningsvis bara en
finjustering av länkaget som krävs och inget allvarligt. Kan även bero på feljusterad
koppling! Det senare leder även till snabb förslitning av synkringarna. Se förra
stycket för vad det kan leda till.
Det ska vara lite gokart-känsla över väghållningen. Helt stabilt ska den ligga upp
till 200 km/h.
Funkar ACn? Om inte kan det vara ganska kostsamt att åtgärda det beroende på att det
inte går att renovera originalkompressorn. Då kan man se fram mot en konvertering till
nyare kompressor och annat kylmedium. Notera att de flesta bilar helt saknar
friskluftstillförsel till kupen. Fläkten cirkulerar bara kupeluften så har man inte ACn
kan man räkna med att kupetemperaturen hamnar minst 10-15 grader över utetemperaturen.
Räkna alltså med att köra med rutorna nere ofta. Prova därför gärna elhissarnas
funktion. De strular gärna, antingen i motor/drivning eller brytarna på panelen.
Sist och viktigast:
Ta med någon som har erfarenhet av dessa bilar! Klubben har kontaktmän runt om i
Skandinavien som gärna hjälper till. Vi har även goda kontakter med våra kollegor i
övriga Europa och USA.
|