Åter till tekniksidan
Nybliven ägare?
Vad skall man först tänka på när man äntligen lyckats köpa sin drömbil? Bilen som
aldrig rostar, aldrig går sönder eller låter en stå liftande vid vägkanten med tummen
i luften.
Nåja, så farligt brukar det inte vara. Men betänk att bilarna oftast är 25-30 år
gamla. Även om de bara rullat kortare sträckor varje år åldras komponenterna. Det kan
också vara ett antal olika ägare som var och en på sitt sätt har modifierat detaljer,
av olika anledningar, och sedan sålt bilen när de inte har rett ut problemen och
tröttnat.
Det är ett tiotal punkter som man bör ha ögonen på för att inte drabbas av obehagliga
överraskningar. Varje punkt kostar kanske ett par hundringar i material att se över. Det
kan kosta tusentals kronor och kanske veckor med stillestånd om man drabbas av haveri.
Slangar:
Om kylarslangarna (fyra fram, fyra bak) ser äldre ut eller känns hårda. Byt ut dem!
Köp EJ de böjbara dammsugarslangsliknande. Panteran har lite högre tryck än normalt
och har en förmåga att förgöra dessa slangar som oftast saknar armering. Byt även ut
de två 25 cm långa 1/2"-slangarna som går till värmepaketet. Dessa sitter
naturligtvis lite svåråtkomliga under instrumentpanelen och brukar glömmas bort vid
underhåll (efter att ni bytt dessa förstår ni kanske varför ett snabbfäste till
rattnavet är högt placerat på de flestas önskelista). Går en av dessa slangar sönder
blir fossingarna nytvättade i 70-90 graders vatten samtidigt som sikten försvinner. Inte
bra, förutom att strumporna blir rena.
Ifrån vattenpumpen utgår också slangar till värmepaketet. Dessa går i en ca 1 m lång
båge som är monterad i torpedväggen. Naturligtvis ska också dessa slangar bytas, men
montera då samtidigt dit två stycken kulventiler (med 3/8" öppning). Är det varmt
väder stänger man dessa ventiler och det anses att man då får mindre värme i kupén
pga. värmestrålning (rören ligger inne i kupén i kardantunneln). Detta
torde vara av mindre betydelse än den värmestrålning som kommer från bakväggen och
rutan, men det är vanligt att värmepaketets ventil inte tätar riktigt. Då fylls
paketet med kokhett vatten och det blir inte direkt svalare i kupen av det. Man riskerar
ej heller någon olycka orsakat av ett trasigt värmepaket. Ett krav vid racing.
Kylning:
En bil där allt är i bra skick blir inte för varm. Strax över 100 grader en het dag i
stadskörning är inte onormalt. Annars är det fel på någon komponent i den långa
kedjan. Vanliga felkällor är defekt kylare (se längre fram), utslitna eller felkopplade
fläktar. Defekt termokontakt i kylaren. Felaktig termostat, eller ingen alls. Det måste
sitta en termostat anpassad för Cleveland! Frånvaro av orifice plate eller
bypass plate under termostaten kan orsaka kraftiga temperaturhöjningar. Kolla
även efter felaktiga eller otäta lock till expansionskärlen. Observera också att en
nyrenoverad motor genererar betydligt mer värme än en sliten.
Bildtext: En bricka på ca 6 cm i stålplåt med ett hål på ca 15mm.
Batteri:
Montera QuickPower anslutning på batterikabeln (ca 70:-). Montera också en
huvudströmbrytare i METALL. De billiga i plast kan smälta efter en stunds malande på
startmotorn.
Hjullager:
Greppa tag i bakdäcken med bägge händerna klockan tio minuter i två och ryck fram och
tillbaka. Är det glappt måste KM-muttern på insidan av hubben dras åt. Momentet skall
vara minst 380 NM, dvs dra så mycket verktygen håller. Kom ihåg att en av dem är
vänster-gängad (förhoppningsvis förarsidans)!
Bromsar:
Panterans bromsar är hyfsade om allt är i gott skick. Börja med att byta bromsvätska
(använd ej silikon). Är den gamla missfärgad bör samtliga packningar bytas. Hona ej
huvudbromscylindern, den är ej konstruerad för detta. Byt till nya belägg.
Chassi:
Gör en hjulinställning (kostar 500-1000:-). Upp till 200 km/h ska stabiliteten var
utmärkt, därefter blir framänden lite lätt. Kontentan av detta skulle kunna vara att
tycker du att den är trögstyrd kör du för sakta!
Glöm inte att även bakvagnen skall ställas in! Det går mycket snabbt att köra ner en
omgång bakdäck med felaktig hjulinställning. Ju bredare däck desto känsligare är
det. Kontrollera bussningarna i A-armar och att stötdämparna inte läcker olja. Nya
stötdämpare kostar ca 1000:-/st.
Tank:
Kontrollera så att inte vänster grenrör ligger emot värmeskyddet bredvid tanken. Det
finns fall då grenröret legat emot och gjort tanken lövtunn. Kolla samtidigt
bränsleslangen och slangen mellan påfyllnadslocket och tanken (gäller ej -71:or som man
tankar med öppen motorlucka) Inspektera också efter rost. Tanken är i vanlig stålplåt
och rostar gärna. Att åtgärda kräver lyft av motor och låda samt en semestervecka
tillsammans med alla andra problem som hittas.
Upright (bakre hjullagerhus):
Hörs det knirr när du lyfter bakvagnen med domkraften? Grattis, den horisontella axeln
genom uprighten har skurit pga. bristande underhåll. Beställ delar från fabriken,
montera smörjkopp i uprighten och gör längsgående spår i axeln som gör det möjligt
att få in fett.
Knutkors:
Kan också knirra. Smörj dem, de får mycket stryk. Ta för vana att alltid smörja
knutkors och drivaxlar efter körning i regn.
Elektriskt:
Snurra på säkringarna i säkringshållarna då och då. En anledning till att man gick
ifrån porslinssäkringar är att det blir oxid i hållarna och att spänsten i hållarna
vill minska med åren. Generellt sett skall man inte röra något som fungerar.
El-systemet funkar bra. Problem beror oftast på oxid i brytarna och dålig jord. En stor
central jordpunkt finns bakom hastighetsmätaren.
Vätskor:
Byt alla! Glykol, bromsvätska, kopplingsvätska, motorolja och växellådsolja.
Rostskydd:
Det kanske viktigaste till sist. Många bilar har aldrig varit rostskyddsbehandlade. Inte
undra på att dom rostar! Dinol har sprutschema och gör bra jobb.
Bli nu inte avskräckta, det var inte alls meningen. Det bästa en nybliven ägare kan
göra är att dyka upp på träffarna som vi har. Du kommer att lära mer därifrån än
vad du kan göra från något skrivet material. Framför allt kommer du att få kontakt
med en massa trevligt folk som alla har gått igenom dessa bekymmer och som kan hjälpa
till med tips och råd.
Välkommen till gemenskapen!
|