[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
Misständning
Jag har nu iskall kyla, +2.2°C, med min konverterade A/C :-)
Slangen mellan kompressorn och evaporatorn behövde bytas, annars var allt OK.
Kopplingarna på slangarna till kompressorn byttes till stålnipplar, torkfiltret
byttes och ventiler anpassades för R134A samt fylldes med ny olja och
köldmedium.
Uppsala Kyl & El verkar helt seriös och mitt jobb gick på 5800:- inkl moms. Lite
mer än jag räknat med, men jag tror att jag nu har en A/C i bra skick.
Kompressorn hade ju bytts till en rotorkompressor redan innan jag köpte bilen.
Killen som gjorde jobbet tyckte att motorn inte verkade gå på alla cylindrar,
och när jag känner efter så känns det som den skulle missa.
Jag plockade ur stiften för kontroll, och mycket riktigt så ser 7:an, och i
mindre grad 3:an, ut att inte ha samma fina förbränning som resten.
Jag bytte stift idag och åkte en sväng på kanske 15km. När jag kom hem plockade
jag ur 7:an och 8:an för jämförelse, och 8:an har börjat bygga upp ett fint
sotlager, men 7:an saknade allt sådant. Porslinsisolatorn runt centerelektroden
är något mörkfärgad, så det ser inte helt oanvänt ut. Stiftet var också hett när
jag plockade ut det, så jag tror inte att 7:an är helt död.
Jag tog ett av de gamla stiften och kopplade till 7:ans kabel och kollade in
gnistorna när motorn gick, och de såg OK ut. Jag kollade dock inte med något
jättegap.
Eftersom 3:an och 7:an sitter mitt emot varandra undrar jag om det finns någon
naturlig förklaring till detta? Bilen känns ju inte slö om jag klämmer på
ordentligt.
Får väl ta ett kompprov...
Jag upptäckte också ett fenomen med de gamla stiften som jag aldrig sett
tidigare. Centerelektroden på alla stift utom 3:an och 7:an är lite böjd. Den
sitter alltså inte i centrum utan några tiondelar åt sidan. Det verkar vara ett
värmerelaterat fenomen.
Stiften kanske är lite för mjuka? De gamla var Bosch HR9BC. Ett av få ställen
som var öppna idag i Uppsala var Biltema, och de enda stift jag hittade där var
NGK BPR6FS. Enligt en NGK-lista så ersätts Bosch HR9BC med NGK BPR4FS. Både
BPR4FS och BPR6FS användes enligt listan till Ford 351 motorer, olika beroende
på årsmodell. Stod inget om Cleveland. Vilket är det hårdare av BPR4FS och
BPR6FS?
Thomas
Real life: Thomas Törnblom Email: Thomas.Tornblom@Hax.SE
Snail mail: HB Hax Phone: +46 18 290 290
Banvallsvägen 14 Fax: +46 18 290 291
S - 754 40 Uppsala, Sweden Cellular: +46 70 723 9172