[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
Skrapljudet hittat!
Jag pallade upp Leksaken tillräckligt för att kunna åla mig in under
svängningsdämparen och det syns tydligt att det är tråget som skrapar i och ger
missljudet som kommer ibland. Jag skall hissa den på en lyft och se om jag kan
lossa tråget och skjuta det lite bakåt.
Jag såg också hur 10 liters GR3 tråget är konstruerat. Det verkar vara ett
standardtråg som skurits upp och lite ny plåt svetsats i. Tyvärr verkar inte
svetsen vara helt tät. Det svettas lite olja. Inte så mycket att det märks på
stickan, men det blir en lite pöl på golvet.
Jag plockade av hjulen för att kolla skicket på bromsarna, och de är definitvt
rejälare än de Panterabromsar jag sett tidigare. Ventilerade skivor runt om, men
trekolvsok, två yttre och en inre. Skivorna och oken fram såg mycket bastanta
ut. Stålflätad slang fram.
Parkeringsbromsen har egna små klotsar.
Apropå lyfta så såg jag hos Dinitrolnissarna en billyft som utlöste ett oerhört
habegär. Hela konstruktionen går på hjul och är inte mera än ca 7-8 cm hög i
sänkt läge. Den har en hydraulcylinder och en separat manöverlåda där jag antar
att pumpen sitter. Utan att ha sett den i aktion tippar jag att den lyfter runt
en halvmeter, kanske något mera. Jag måste åka dit och be att få den
demonstrerad ;-) Någon som vet vad det är och vad man får böta för en dylik?
Takhöjden i mitt garage är ca 2.40, och eftersom Panteran är så låg så borde man
kunna hissa den tillräckligt för att kunna sitta under den.
Thomas T