[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
RE: Re[2]: Used spare parts day
En två-pelare är billigare men kan vara lite "obekväm".
7 pengar är billigt.
Kom i håg att detta är utrustning som ska besiktas med jämna mellanrum och
de begagnade som säljs bör vara genomgångna och godkända. Detta drar upp
prisnivån. Ha det i tankarna om du hittar någon till salu på
privatmarknaden.
Spontant skulle jag kolla på en fyrpelare med elmotorer för all slippa
kladdig olja (usch!), hydraulikmotor och slippa större åverkan på
garagegolvet.
Andrej Gajdos har lyft i nya garaget med det var för lågt i taket så han
fick bygga om takstolar för att få plats.
Själv har jag en grop och talja i taket. Ja, gropen är inte i taket
alltså...
Priset för att använda gropen för Gunnarsson har just höjts till två
wienerbröd!
/Björn, en lyft skulle passa som en handske i grannens garage!
(speciellt som han inte ens kan få in stadsjeepen i sitt garage...)
> -----Original Message-----
> From: Tomas.Gunnarsson@eu.pnu.com [SMTP:Tomas.Gunnarsson@eu.pnu.com]
> Sent: Friday, August 11, 2000 9:22 AM
> To: detomaso@detomaso.nu; Stefan Jelvin (ERA)
> Subject: Re[2]: Used spare parts day
>
> 2-pelarlyft är det som gäller. 4-pelarlyftar avlastar ju inte hjulen
> så du kan i princip inte demontera nånting i hjulupphängningarna på
> en
> sån lyft. Kom ihåg att det kan vara problem med markfrigången när du
> skall upp på 2-pelarlyftarna (eller hur Törnblom? :-) ), armarna
> kanske inte går att svänga in under bilen om du inte kör upp på
> brädor
> eller liknande. Tänk också på att Panteran har "bakvänd"
> viktfördelning. 2-pelarlyftarna brukar ha två armar kortare än de
> andra så att tyngdpunkten hamnar ganska nära pelarna. Helst skulle
> man
> alltså backa in bilen i läge för att detta skall stämma. Kör man in
> bilen som en vanlig bil får lyften jobba förskräckligt snedbelastad.
> 7k låter som ett ganska bra pris, det är ju vad man får ge för ett
> par
> stycken vanliga garagedomkrafter... Björnen borde ha koll på
> prisläget, eftersom han ingen lyft har är han (eller någon nära
> släkting...) säkert intresserad av att köpa en!
>
> Tomas
>
>
> ______________________________ Reply Separator
> _________________________________
> Subject: RE: Used spare parts day
> Author: "Stefan Jelvin (ERA)" <Stefan.Jelvin@era.ericsson.se> at
> Internet-europe
> Date: 2000-08-11 09:07
>
>
> Hear hear, instämmer. När man läser berättelserna från deras sammankomster
> låter
> det väldigt trevligt.
> Jag skulle kunna ha börjat traditionen, men tyvärr var garaget det enda
> som inte
> var helt färdigt i huset vi köpte. Jag har målat tak och slipat
> betonggolv, men
> innerväggar måste byggas och sen måste det hela inredas. Tanken är att det
> skall
> bli rätt så klart nu under hösten. Därefter kan vi ha mekarorgier i
> Sollentuna,
> kombinerat med grill och umgänge.
> Så om vi skall börja i år får vi ha någon annan frivillig.
>
> Några frågor relaterade till inredningen av garaget: Var/hur får man tag i
> en
> begagnad lyft?? Jag har nästan 2.9m till tak så jag tänkte det skulle vara
> kul
> med en lyft. Dessutom är garaget över 8m långt så med Panteran på en lyft
> kan
> man ledigt köra in en bil till!!
> Skall man ha en 2- eller 4-pelar lyft? Dvs ramper eller "armar"?
> Priser? En kamrat gav 7.000 för en 2-pelar lyft (fint skick).
>
> Your opinions please....
> /Stefan
>
>
>
> -----Original Message-----
> From: Thomas Tornblom [mailto:Thomas.Tornblom@Hax.SE]
> Sent: den 10 augusti 2000 19:16
> To: detomaso@detomaso.nu; bjorn.carlsson@sapa.se
> Subject: RE: Used spare parts day
>
>
> Ett arrangemang som jänkarna brukar köra är en mekardag hos någon. Det
> verkar
> vara trevliga sammankomster hemma hos någon där folk hjälper varandra att
> skruva, grillar och har allmänt trevligt.
>
> Nu är väl densiteten på DeTomasofolk häromkring för låg för detta, men det
>
> skulle vara kul...
>
> > >Received: (from majordomo@localhost) by hf2.englund.nu
> (8.9.3+Sun/8.9.3) id
> OAA07151 for detomaso-list; Thu, 10 Aug 2000 14:44:28 +0200 (MEST)
> > X-Authentication-Warning: hera.sapa.se: smap set sender to
> <bjorn.carlsson@sapa.se> using -f
> > From: Björn Carlsson <bjorn.carlsson@sapa.se>
> > To: "SDTK-lista (E-postl)" <detomaso@detomaso.nu>
> > Subject: RE: Used spare parts day
> > MIME-Version: 1.0
> > X-MIME-Autoconverted: from quoted-printable to 8bit by hf2.englund.nu id
>
> OAA07148
> >
> > Det är viss skillnad på oss och dem i USA. De bygger gärna om sina bilar
>
> > medan vi håller dem betydligt mer original. De har det också,
> > förhållandevis, lätt att få tag i eftermarknadsdelar och begagnade delar
> så
> > de samlar totalt sett på sig mer än vad vi gör.
> >
> > Jag tror inte att ett sådant arrangemang ensamt skulle dra så mycket
> folk
> > men det kunde hållas i samband med ett annat arrangemang. Till helgen
> t.ex
> > har vi årets största samling i Linköping, ca 40 mil från Malmö, med
> 20-25
> > bilar och kanske ett tiotal medlemmar utan bilar. Men, precis som
> Gunnarsson
> > säger, är det sällan det blir delar över. Att annonsera ut dem via ett
> > utskick är nog effektivast trots allt.
> >
> > /Björn
> >
> > > -----Original Message-----
> > > From: mfr@syspart.dk [SMTP:mfr@syspart.dk]
> > > Sent: Thursday, August 10, 2000 2:53 PM
> > > To: detomaso@detomaso.nu
> > > Subject: Used spare parts day
> > >
> > >
> > > To all Skandinavian De Tomaso owners
> > >
> > > De Tomaso owners in USA have a lot succes with exchanging used spare
> parts
> > > amoung each other.
> > >
> > > They meet one day to exchange (sell) used spare parts for De Tomaso.
> > > Every owner must bring a least one spare part to sell.
> > > Price level is up to the owner.
> > >
> > > Could we arrange a simular day in Sweden?
> > >
> > > Personally i need some parts and have some leftover parts.
> > >
> > > Regards,
> > > Michael Friis, Denmark
> > >
> > > PS: Reply in Swedish (I only have trouble with writing in Swedish).
> > >
> >
>
> Real life: Thomas Törnblom Email: Thomas.Tornblom@Hax.SE
>
> Snail mail: HB Hax Phone: +46 18 290 290
> Banvallsvägen 14 Fax: +46 18 290 291
> S - 754 40 Uppsala, Sweden Cellular: +46 70 723 9172
>
>