[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Re: Re[2]: Used spare parts day




> 
>      2-pelarlyft är det som gäller. 4-pelarlyftar avlastar ju inte hjulen 
>      så du kan i princip inte demontera nånting i hjulupphängningarna på en 
>      sån lyft. Kom ihåg att det kan vara problem med markfrigången när du 
>      skall upp på 2-pelarlyftarna (eller hur Törnblom? :-) ), armarna 

Japp. OK:s enpelarlyftar kräver diverse attiraljer från brädgården för att inte 
gräva ur bitar ur frontspoilern på en GT5. Fråga mig inte hur jag vet...


>      kanske inte går att svänga in under bilen om du inte kör upp på brädor 
>      eller liknande. Tänk också på att Panteran har "bakvänd" 
>      viktfördelning. 2-pelarlyftarna brukar ha två armar kortare än de 
>      andra så att tyngdpunkten hamnar ganska nära pelarna. Helst skulle man 
>      alltså backa in bilen i läge för att detta skall stämma. Kör man in 
>      bilen som en vanlig bil får lyften jobba förskräckligt snedbelastad. 
>      7k låter som ett ganska bra pris, det är ju vad man får ge för ett par 
>      stycken vanliga garagedomkrafter... Björnen borde ha koll på 
>      prisläget, eftersom han ingen lyft har är han (eller någon nära 
>      släkting...) säkert intresserad av att köpa en!

Jag har tyvärr inte 2.90 i takhöjd, utan runt 2.40. Eftersom Panteran är rätt 
låg så borde man kunna få upp den rätt högt i alla fall.

Tvåpelarlyft låter väl som det vettigaste, i alla fall eftersom jag kollat vat 
det kostar att renovera fälgarna och jag riskerar att ha bilen stående utan hjul 
ett tag.

Jag har fortfarande inte kollat in lyften jag såg på Tuff-Kote som ligger helt 
lös på marken. Den verkar inte bygga mera än ca 7-8cm över golv. Har dock ingen 
aning om lyfthöjd. Kanske runt 70cm eller så. Värt en hel del. Om någon ser en 
dylik till salu för vettiga pengar så hör av er.

Jag har tyvärr inte så mycket verktyg i form av svetsar, lyftar och dylikt. Jag 
har dock varmt (golvvärme) och hyfsat rent i dubbelgaraget och jag har grill och 
altan ;-)

Jag skulle gärna komma på mekardag om det är inom säg 25mil eller så.

Tyvärr är vi lite för få medlemmar på listan ännu fór att kunna få igång något 
organiserat. Vi får väl lobba lite på söndag.

Kommer du Tomas G?

>      
>      Tomas
> 
> 
> ______________________________ Reply Separator 
_________________________________
> Subject: RE: Used spare parts day
> Author:  "Stefan Jelvin (ERA)" <Stefan.Jelvin@era.ericsson.se> at 
> Internet-europe
> Date:    2000-08-11 09:07
> 
> 
> Hear hear, instämmer. När man läser berättelserna från deras sammankomster 
låter
> det väldigt trevligt.
> Jag skulle kunna ha börjat traditionen, men tyvärr var garaget det enda som 
inte
> var helt färdigt i huset vi köpte. Jag har målat tak och slipat betonggolv, 
men 
> innerväggar måste byggas och sen måste det hela inredas. Tanken är att det 
skall
> bli rätt så klart nu under hösten. Därefter kan vi ha mekarorgier i 
Sollentuna, 
> kombinerat med grill och umgänge.
> Så om vi skall börja i år får vi ha någon annan frivillig.
>      
> Några frågor relaterade till inredningen av garaget: Var/hur får man tag i en 
> begagnad lyft?? Jag har nästan 2.9m till tak så jag tänkte det skulle vara kul 
> med en lyft. Dessutom är garaget över 8m långt så med Panteran på en lyft kan 
> man ledigt köra in en bil till!!
> Skall man ha en 2- eller 4-pelar lyft? Dvs ramper eller "armar"? 
> Priser? En kamrat gav 7.000 för en 2-pelar lyft (fint skick).
>      
> Your opinions please....
> /Stefan
>      
>      
>      
> -----Original Message-----
> From: Thomas Tornblom [mailto:Thomas.Tornblom@Hax.SE] 
> Sent: den 10 augusti 2000 19:16
> To: detomaso@detomaso.nu; bjorn.carlsson@sapa.se 
> Subject: RE: Used spare parts day
>      
>      
> Ett arrangemang som jänkarna brukar köra är en mekardag hos någon. Det verkar 
> vara trevliga sammankomster hemma hos någon där folk hjälper varandra att 
> skruva, grillar och har allmänt trevligt.
>      
> Nu är väl densiteten på DeTomasofolk häromkring för låg för detta, men det 
> skulle vara kul...
>      
> > >Received: (from majordomo@localhost) by hf2.englund.nu (8.9.3+Sun/8.9.3) id 
> OAA07151 for detomaso-list; Thu, 10 Aug 2000 14:44:28 +0200 (MEST)
> > X-Authentication-Warning: hera.sapa.se: smap set sender to 
> <bjorn.carlsson@sapa.se> using -f
> > From: Björn Carlsson <bjorn.carlsson@sapa.se>
> > To: "SDTK-lista (E-postl)" <detomaso@detomaso.nu> 
> > Subject: RE: Used spare parts day
> > MIME-Version: 1.0
> > X-MIME-Autoconverted: from quoted-printable to 8bit by hf2.englund.nu id 
> OAA07148
> > 
> > Det är viss skillnad på oss och dem i USA. De bygger gärna om sina bilar 
> > medan vi håller dem betydligt mer original. De har det också,
> > förhållandevis, lätt att få tag i eftermarknadsdelar och begagnade delar så 
> > de samlar totalt sett på sig mer än vad vi gör.
> > 
> > Jag tror inte att ett sådant arrangemang ensamt skulle dra så mycket folk 
> > men det kunde hållas i samband med ett annat arrangemang. Till helgen t.ex 
> > har vi årets största samling i Linköping, ca 40 mil från Malmö, med 20-25
> > bilar och kanske ett tiotal medlemmar utan bilar. Men, precis som Gunnarsson 
> > säger, är det sällan det blir delar över. Att annonsera ut dem via ett
> > utskick är nog effektivast trots allt. 
> > 
> > /Björn
> > 
> > > -----Original Message-----
> > > From:       mfr@syspart.dk [SMTP:mfr@syspart.dk] 
> > > Sent:       Thursday, August 10, 2000 2:53 PM
> > > To: detomaso@detomaso.nu
> > > Subject:    Used spare parts day 
> > > 
> > > 
> > > To all  Skandinavian De Tomaso owners 
> > > 
> > > De Tomaso owners in USA have a lot succes with exchanging used spare parts 
> > > amoung each other.
> > > 
> > > They meet one day to exchange (sell) used spare parts for De Tomaso. 
> > > Every owner must bring a least one spare part to sell.
> > > Price level is up to the owner.
> > > 
> > > Could we arrange a simular day in Sweden? 
> > > 
> > > Personally i need some parts and have some leftover parts. 
> > > 
> > > Regards,
> > > Michael Friis, Denmark
> > > 
> > > PS: Reply in Swedish (I only have trouble with writing in Swedish). 
> > > 
> > 
>      
> Real life:      Thomas Törnblom             Email:  Thomas.Tornblom@Hax.SE 
> Snail mail:     HB Hax                      Phone:    +46  18 290 290
>                 Banvallsvägen 14            Fax:      +46  18 290 291 
>                 S - 754 40 Uppsala, Sweden  Cellular: +46  70 723 9172
>      
>      
> 
> 

Real life:      Thomas Törnblom             Email:  Thomas.Tornblom@Hax.SE
Snail mail:     HB Hax                      Phone:    +46  18 290 290
                Banvallsvägen 14            Fax:      +46  18 290 291
                S - 754 40 Uppsala, Sweden  Cellular: +46  70 723 9172