[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
Huvudcylinder
Tjosan!
Jag hoppas du inte svettades ihjäl på hemvägen. Min A/C krånglade, ingen luft
kom ur mittre uttagen på instrumentbrädan och det blev snart olidligt varmt,
även fast golv- och sidouttagen fungerade.
Jag stannade på en mack och kollade och såg då att jag inte hade något vacuum
fram till reglagen. Jag hade lyckats få en slang ikläm när jag vände
säkringsdosan rätt. Det var bara att pilla loss slangen och då funkade den igen.
Jag plockade bort min gamla huvudcylinder (koppling) igår, och eftersom det var
sånt elände att få bort den bestämde jag mig för att sätta dit den nya istället
för att renovera den gamla. Det var faktisk lättare att sätta dit den nya än att
få bort den gamla. När jag kollade hur vätskan såg ut tvivlar jag på att den
någonsin bytts... I bromsystemet ser det bättre ut.
Jag öppnade den gamla cylindern idag och längst in verkar det vara rostangrepp.
Det är i alla fall något skrovligt. Det kan kanske gå att renovera den. Om du
vill kan du ta den och lämna den till bromskillen.
Jag försökte lufta kopplingen med pumpmetoden, men gav snabbt upp. Inget hände
annat än att den nya bromsvätskan kom ut därbak, luften var fortfarande kvar.
Jag kopplade då mitt kit jag köpte på Mekonomen för länge sedan som består av
ett lock man skruvar på behållaren med en slang man kopplar till ett däck så att
man får tryck i behållaren. Sedan är det bara att jolla med luftnippeln därbak.
Då kom luften ut så fint. Mängder med luft, så jag tror att kopplingen skall
fungera fint. Jag passar på att pilla med lite annat jox också så jag har inte
provat den efter bytet av cylindern. Luftningskitet kan definitivt
rekommenderas!
Jag skall nog ta och byta bromsvätskan också, för säkerhets skull.
Thomas