[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Re: Re[2]: ZF synchro behavior



Jag slänger med listan. Kan ju bli en intressant diskussion.
---
Givetvis är anledningen till att det blir tyst när jag går via en framåtväxel 
att lådan stannar.

Jag skall kolla att kopplingen kopplar ur ordentligt. Borde vara ganska enkelt:

1) Trampa ur, vänta, lägg i backen

2) Trampa ur, lägg i framåtväxel, lägg i friläge, vänta, lägg i backen.

Skillnaden är att 2 visar om kopplingen drar så mycket att lådan börjar snurra 
trots att den är frikopplad.

1 & 2 tyst -> inget problem med kopplingen

1 skrap, 2 tyst -> lådan har låg inre friktion, kopplingen drar lite

1 & 2 skrap -> kopplingen drar för mycket

Thomas


> Date: Wed, 20 Sep 2000 10:05:39 +0200
> From: Tomas.Gunnarsson@eu.pnu.com (Tomas Gunnarsson)
> Subject: Re[2]: ZF synchro behavior
> To: Thomas Tornblom <Thomas.Tornblom@sweden.sun.com>
> Content-Description: cc:Mail note part
> X-MIME-Autoconverted: from quoted-printable to 8bit by dumle.Sweden.Sun.COM id 
KAA16089
> 
>      Men du sa också att du bromsade lådan genom att peta i en framåtväxel 
>      innan du lägger i backen. Detta tyder på att lådan inte stannar när du 
>      trycker ner kopplingen. Även om du saknade synkning helt på ettan 
>      skulle det inte skrapa om du tryckte ner kopplingen, väntade och sen 
>      la i ettan. Det kan vara att synkningen inte funkar så bra på låga 
>      varv och att det är mer eller mindre i sin ordning. Det som aldrig 
>      skall hända är dock att lådan fortsätter snurra när man trycker ner 
>      kopplingen.
>      
>      Tomas
> 
> 
> ______________________________ Reply Separator 
_________________________________
> Subject: Re: ZF synchro behavior
> Author:  Thomas Tornblom <Thomas.Tornblom@sweden.sun.com> at Internet-europe
> Date:    2000-09-20 09:37
> 
> 
> Mjae, om jag slarvar med kopplingen, och problemet inte triggar, så stretar 
> synkringarna. När det händer känns det ungefär som att lägga i backen, inget 
som
>      
> helst motstånd från synkringarna.
>      
> Thomas
>      
> > Date: Wed, 20 Sep 2000 09:13:05 +0200
> > From: Tomas.Gunnarsson@eu.pnu.com (Tomas Gunnarsson) 
> > Subject: Re: ZF synchro behavior
> > To: Thomas Tornblom <Thomas.Tornblom@sweden.sun.com> 
> > Content-Description: cc:Mail note part
> > X-MIME-Autoconverted: from quoted-printable to 8bit by dumle.Sweden.Sun.COM 
id
>      
> JAA14014
> > 
> >      Kopplingen draggar nog lite. Blir det bättre om du är extremt noga med 
> >      att trycka kopplingspedalen i botten?
> >      
> >      Tomas
> > 
> > 
> > ______________________________ Reply Separator 
> _________________________________
> > Subject: ZF synchro behavior
> > Author:  Thomas Tornblom <Thomas.Tornblom@sweden.sun.com> at Internet-europe 
> > Date:    2000-09-20 02:03
> > 
> > 
> > I have noticed an anomaly with my ZF and like to know if others have the 
same 
> > problem.
> >      
> > The ZF frequently grind the gears when going from neutral to first. This 
only 
> > happens if I stop and have first gear engaged for a while (clutch depressed 
> > naturally) and then put it in neutral and release the clutch. 
> >      
> > If I first put it in some other gear before going to neutral, then there's 
no 
> > problem.
> >      
> > It doesn't feel like the synchros are worn (the car has only ~39000 km on 
the 
> > odo) more like they never engage. There is never any problem shifting 
through 
> > the gears, either up or down, unless I'm sloppy with the clutch.
> >      
> > I'm using Mobil 1 synthetic trans oil. 
> >      
> > This is no major problem, just another habit to pick up. I alread go to a 
> > forward gear before reverse to avoid grinding.
> >      
> > Thomas
> >      
> >      
> > 
>      
>      
> Thomas Tornblom          Tel: +46 8 631 2100   E-mail: Thomas.Tornblom@Sun.SE 
> Sun Microsystems AB      Fax: +46 8 631 1102
>      
> 


Thomas Tornblom          Tel: +46 8 631 2100   E-mail: Thomas.Tornblom@Sun.SE
Sun Microsystems AB      Fax: +46 8 631 1102