[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
SV: Internationellt möte i Frankrike 2002
hej
du beställer delar genom Mats...
tror inte det finns någon lista på vad som finns kvar, det vet nog inte
fabriken heller. :-)
Anders H
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: owner-detomaso@detomaso.nu [mailto:owner-detomaso@detomaso.nu]För
Espen Graffer
Skickat: den 27 november 2001 22:35
Till: SDTK-Forum; Björn Carlsson
Ämne: SV: Internationellt möte i Frankrike 2002
Hei Bjørn,
Takk for svar med gode tips og oppklaringer.
Mine uprights (hmmm, jeg vet ikke hva disse heter på norsk/svensk!) er
heldigvis OK. Men avstandshylsen måtte ofres for å komme til å kappe bolten.
Den var lettere å erstatte. :-)
Jeg er snart klar for bestilling av noen nye deler fra fabrikken.
Hvordan fungerer det nu for tiden? Skal jeg ta det gjennom Mats eller kan
jeg spørre direkte selv?
Reservdelspoolen har noe av det jeg trenger, men ikke alt. Har klubben en
oversikt over hvilke delenummer som ikke lenger kan leveres fra fabrikken?
hilsen espen
-----Opprinnelig melding-----
Fra: Björn Carlsson [mailto:bjorn.carlsson@sapagroup.com]
Sendt: 27. november 2001 14:10
Til: SDTK-lista (E-postl)
Kopi: 'Espen Graffer'
Emne: RE: Internationellt möte i Frankrike 2002
> Takk for invitasjon til møte i Frankrike. Det høres spennende ut, og blir
> en
> lang fin kjøretur.
[BC] Jag tror det blir skoj! Många fina motorvägsmil blir det.
> mangler hullet i nedkant som nyere biler har.
> Den er også kun boret på den ene siden
[BC] Lika hos mig
> Men det innstøpte delenummeret er identisk med
> delekatalogen.
[BC] Jag tror de är utbyttbara utan problem.
> Som du ser avstanden mellom festene på a-armen større enn bredden på
> uprighten. Det er derfor montert en avstandshylse for å fylle i åpningen.
[BC] Det stämmer. Min är ca 15 mm tjock.
> Jeg ser i delekatalogen at det finns to forskjellige bredder på a-armen.
> Kan
> det være at jeg har tidlig upright og nyere a-arm?
[BC] Men hur såg det ut innan du demonterade det? Är det några
nya/begagnade delar du köpt?
> Ved demonteringen måtte jeg bruke vinkelkutter på den ene uprighten.
[BC] Ack!
> Uprighten var også hard å få fra hverandre. Jeg måtte opp i 12 tonn i
> pressa
> før akslingene kom ut.
[BC] Jag pressade något liknande...
> Delene var rustet sammen.
[BC] Jag gjorde alla delar nya och monterade en smörjnippel i botten på
uprighten. Men passningen på axeln är så tight så det givk inte att trycka
in fett. Jag funderade på en längsgående fräsning med axeln roterar så lite
att det inte skulle vara effektiv. Istället svarvade via en tunn gänga över
hela axeln, stigning 5-10 mm och djup ca 0.5 mm. Denna skåra fyller jag med
fett och kollar en gång om året. Jag knackar enkelt ut axeln och ersätter
den med en trästav för att inte behöva demontera resten av delarna. En gång
om året kollar jag den.
> Ingen slitasje på akslingene slik amerikanerne skriver mye
> om.
[BC] Jag tycker det verkar överdrivet. Få har haft problem i Norden. Men
det är viktigt att muttern är hårt åtdragen.
> En tidligere eier hadde brukt meisel for å dra til mutterene, så
> Momento-hylsen gikk ikke på.
[BC] Ibland kan man få knacka bort dem med en dorn då det är svårt att få
tillräckligt moment. Jag fick skära sönder en mutter med gas!
> Alle fire skruene var kappet/slitt jevnt med overflaten
[BC] Ack!
> Hva slags
> lakk kan anbefales?
[BC] Jag har använt en 2-komp lack, typ Serva Lack. Dito båtlack funkar
också. Vanlig 1 komp åker bort med stenskotten. Jag blästrade mina hårt
först för att få en grovyta. Som primer är epoxiprimer använd.
> Har noen gjort noen form for rustbehandling inni rørene
> i a-armene? Jeg tror det behøves hos meg.
[BC] Jag har borrat 5 mm hål i alla rör och fyllt på en skvätt
rostskyddsmedel. Sedan har jag lagt svart butyl över borrhålen.
> Mine drivaksler vil jeg bytte helt mot nye.
[BC] Usch då!
Tidigare tog DeTomaso runt 1500:- st. Nya i USA ligger väl på $1k eller
nått. Skicka en fråga till Jäckel.
/BC