[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Låstråd?



Motorn är nu i atomer, och jag ser inget med blotta ögat som skall orsaka att 
7:an oljar igen stiftet.

Inga vändkanter eller annat synligt slitage. En mutter till ena staken hade dock 
skadade gängor så det gick tungt att skruva loss den. Den andra bulten i samma 
stake hade förlorat sin presspassning. Eftersom jag skall byta bultarna i alla 
fall så får vi se om det fixar sig.

Eftersom jag inte omedelbart kan göra så mycket mera med motorn så gav jag mig 
på växellådan :-)

Jag har nu borrat hål för låstråd i skruvarna till kronhjulet och jag behöver 
själva tråden.

Vad skall man använda?

Jag funderar på tråden man använder när man hänger upp tavlor. Den verkar vara 
lagom smidig.

Jag var lite orolig för hur det skulle gå att borra i 12.9-skruvarna men med 
biltemas titannitrid borrar (1.5mm) och en handborrmaskin i stativ gick det över 
förväntan. Några av skruvarna kändes mjukare medan andra var mycket hårda. 
Första borren räckte till tre skruvar medan en av skruvarna käkade upp en borr 
själv. Mycket smörjning/kylning rekommenderas. Jag använde omväxlande vanlig 
motorolja och Sonax MOS-olja.

Det kändes som att några av skuvarna hade fått en skvätt Loctite, medan andra 
inte hade något alls. Några fick man skruva ur med nyckel nästan hela vägen, 
medan andra bara behövde lossas och sedan skruvas med fingrarna.

Thomas