[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Den lever!



Har just kommit tillbaka från första repan med renoverad/vässad motor :-)

Det fick bli en sväng till macken för att fylla upp med blyfri 98, nu när man 
har massor med komp ;-)

Jag började dagen med att köra in kammen, vilket visade sig bli lätt 
problematiskt eftersom batteriet inte riktigt orkar med. Den startade direkt, 
men dog efter ett par sekunder, och då verkar det som kompet blir för 
överdjävligt. Möjligen att uppumpade lyftare spelar roll här.

Raskt åkte batteriet ur Audi-dieseln ur, ett äkta Fiamm minsann! Efter lite 
rattande av fördelaren, på känn, så gick den hyfsat och det var inga problem att 
hålla varvet över 2000rpm. Skruvade upp spjällskruven så att den höll sig på 
rätt varv och attackerade fördelaren med stroboskopet.

Inga kyl eller oljetrycksproblem, och efter ca 20 minuter stängde jag av.

Efter avsvalning bytte jag olja och filter samt tappade ur vattnet. Fyllde sedan 
12kg glykol och toppade upp med en skvätt vatten.

Ny start, och nu vet jag varför en del inte gillar smidda kolvar! Jisses vad de 
slamrar när de är kalla! Tystnar dock på några sekunder, men man hinner tänka 
många tankar första gången man hör det! Låter inte lika farligt när man satt dit 
frontluckan :-)

Verkar gå lite magert och ett okänt visslande hörs i närheten av insuget. 
Sprejar startgas och finner att jag missat sätta dit vakuumslangen till 
värmereglaget, och servoslangen sitter på fel nippel, båda nipplarna sitter 
under insugets överdel och är osynliga när allt är monterat. Det var alltså 
nippel till bromservon som var helt öppen och gjorde sig påmind genom ett 
enerverande visslande. Efter att ha lyckats pilla dit slangarna som de skall 
sitta gick den betydligt lugnare.

Tomgången var rätt "ruppig" innan jag fixade vakuumläckan, men ungefär som 
standard när allt var fixat. Insprutet verkar lugna ner tomgången, även fast 
Crane klassificerar kammen (133052, 284 grader) som "radical".

Den verkar i alla fall gå på alla cylindrar, och det känns att den är pigg, även 
fast jag givetvis inte gjort några häftigare gasningar ännu.

Jag skall försöka förmå mig att uppdatera web-sidan också.

Stort tack till Tomas Gunnarsson som hjälpt till att få ur och i motorn, samt en 
massa annat runt omkring.

Thomas

(Hoppas garagegolvet är torrt i morgon...)