[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
Den lever!
Har just kommit tillbaka från första repan med renoverad/vässad motor :-)
Det fick bli en sväng till macken för att fylla upp med blyfri 98, nu när man
har massor med komp ;-)
Jag började dagen med att köra in kammen, vilket visade sig bli lätt
problematiskt eftersom batteriet inte riktigt orkar med. Den startade direkt,
men dog efter ett par sekunder, och då verkar det som kompet blir för
överdjävligt. Möjligen att uppumpade lyftare spelar roll här.
Raskt åkte batteriet ur Audi-dieseln ur, ett äkta Fiamm minsann! Efter lite
rattande av fördelaren, på känn, så gick den hyfsat och det var inga problem att
hålla varvet över 2000rpm. Skruvade upp spjällskruven så att den höll sig på
rätt varv och attackerade fördelaren med stroboskopet.
Inga kyl eller oljetrycksproblem, och efter ca 20 minuter stängde jag av.
Efter avsvalning bytte jag olja och filter samt tappade ur vattnet. Fyllde sedan
12kg glykol och toppade upp med en skvätt vatten.
Ny start, och nu vet jag varför en del inte gillar smidda kolvar! Jisses vad de
slamrar när de är kalla! Tystnar dock på några sekunder, men man hinner tänka
många tankar första gången man hör det! Låter inte lika farligt när man satt dit
frontluckan :-)
Verkar gå lite magert och ett okänt visslande hörs i närheten av insuget.
Sprejar startgas och finner att jag missat sätta dit vakuumslangen till
värmereglaget, och servoslangen sitter på fel nippel, båda nipplarna sitter
under insugets överdel och är osynliga när allt är monterat. Det var alltså
nippel till bromservon som var helt öppen och gjorde sig påmind genom ett
enerverande visslande. Efter att ha lyckats pilla dit slangarna som de skall
sitta gick den betydligt lugnare.
Tomgången var rätt "ruppig" innan jag fixade vakuumläckan, men ungefär som
standard när allt var fixat. Insprutet verkar lugna ner tomgången, även fast
Crane klassificerar kammen (133052, 284 grader) som "radical".
Den verkar i alla fall gå på alla cylindrar, och det känns att den är pigg, även
fast jag givetvis inte gjort några häftigare gasningar ännu.
Jag skall försöka förmå mig att uppdatera web-sidan också.
Stort tack till Tomas Gunnarsson som hjälpt till att få ur och i motorn, samt en
massa annat runt omkring.
Thomas
(Hoppas garagegolvet är torrt i morgon...)