[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

RE: Förtändning



Jag misstänkte något sådant.....
Min fördelare är ca 15 år gammal, därför har jag seda några år tillbaka en Mallory P/N 605 "Unilite Ingnition Module" liggande i handskfacket.
Den kostar idag USD 89.95 på Summit och finns i lager har just kollat :-)
Undrar vad den kostar på Hansen....

För två år sedan bytte jag min tändspole (Accel, gul fyrkantig) som jag köpte samtidigt som fördelaren. Min felyttring var lite mer stokastisk, det kunde komma misständningar i hela registret, ibland.
En intressant grej var att om man skakde den nya spolen hörden man olja plaska runt inuti. Den gamla plaskade inte alls. Men 13 år i motorrummet på en Pantera kanske har den effekten.
/Stefan

-----Original Message-----
From: GUNNARSSON, TOMAS [GSO/0454]
[mailto:tomas.gunnarsson@pharmacia.com]
Sent: den 24 maj 2002 13:35
To: 'Thomas Tornblom'; Stefan.Jelvin@era.ericsson.se
Cc: detomaso@detomaso.nu
Subject: RE: Förtändning


Det kan ni lita på!!! Jag har tvärt frånslag som ett varvstopp vid 5500
varv. Lika med gamla och nya tändspolen. Kontaktade Mallorys tech dept och
de trodde mest på tändspolen som boven. Jag tror mer på elektroniken i
fördelaren då jag bytt spolen redan. Jag tänkte testa med att köra systemet
på 12 V direkt utan förkopplingsmotstånd en kort stund för att se om det gör
någon skillnad.

Tomas

-----Original Message-----
From: Thomas Tornblom [mailto:tt30446@mailhost.Sweden.Sun.COM]
Sent: den 24 maj 2002 13:00
To: Stefan.Jelvin@era.ericsson.se
Cc: detomaso@detomaso.nu
Subject: RE: Förtändning



> From: "Stefan Jelvin (ERA)" <Stefan.Jelvin@era.ericsson.se>
> To: "'Thomas Tornblom'" <tt30446@mailhost.Sweden.Sun.COM>
> Cc: detomaso@detomaso.nu
> Subject: RE: Förtändning
> Date: Fri, 24 May 2002 12:48:14 +0200
> 
> Helt mekanisk förställning (Mallory Unilite, utan vaccum klocka och ställd
så 
att den ger 24 grader förtändning, Tot = 24 + grundtändning).
> Kommer inte ihåg varvtal för max (24) utslag, men borde gå att ändra. TG
har 
nog en Mallory också. Han kanske kommer ihåg...

Han skulle nog vilja låna delar av din fördelare, eller hur Tomas?

> /Stefan

Thomas

> 
> -----Original Message-----
> From: Thomas Tornblom [mailto:tt30446@mailhost.Sweden.Sun.COM]
> Sent: den 24 maj 2002 12:38
> To: Stefan.Jelvin@era.ericsson.se
> Cc: detomaso@detomaso.nu
> Subject: RE: Förtändning
> 
> 
> 
> > From: "Stefan Jelvin (ERA)" <Stefan.Jelvin@era.ericsson.se>
> > To: "'Thomas Tornblom'" <tt30446@mailhost.Sweden.Sun.COM>
> > Cc: detomaso@detomaso.nu
> > Subject: RE: Förtändning
> > Date: Fri, 24 May 2002 11:40:12 +0200
> > 
> > Closed chamber 4V med flata kolvar. 
> > Rostfria ventiler, bronsstyrningar och rullvippor, men inga hårda säten.
> 
> Ok.
> 
> Har du/ni vakuum anslutet till fördelaren?
> 
> Som vakuumet fungerade på min Bosch/Motorcraft-fördelare så sänktes
tändningen 
> några grader (8?) vid fullgas och höjdes vid delgas.
> 
> 
> > /Stefan
> 
> Thomas
> 
> > 
> > -----Original Message-----
> > From: Thomas Tornblom [mailto:tt30446@mailhost.Sweden.Sun.COM]
> > Sent: den 24 maj 2002 11:23
> > To: Stefan.Jelvin@era.ericsson.se
> > Cc: detomaso@detomaso.nu
> > Subject: RE: Förtändning
> > 
> > 
> > 
> > > From: "Stefan Jelvin (ERA)" <Stefan.Jelvin@era.ericsson.se>
> > > To: "'Thomas Tornblom'" <Thomas.Tornblom@Hax.SE>
> > > Cc: "'detomaso@detomaso.nu'" <detomaso@detomaso.nu>
> > > Subject: RE: Förtändning
> > > Date: Fri, 24 May 2002 11:16:02 +0200
> > > 
> > > 12 grader på tomgång. 36 grader från knappt 4000 rpm. Blyfritt 98 +
OKQ8 
> > "tillsats".
> > > Har även kört blyfritt 95. Funkade också.
> > 
> > Du har closed chamber 4V toppar eller hur?
> > 
> > Har du "dishade" eler flata kolvtoppar?
> > 
> > > /Stefan
> > > 
> > 
> > Thomas
> > 
> > > -----Original Message-----
> > > From: Thomas Tornblom [mailto:Thomas.Tornblom@Hax.SE]
> > > Sent: den 24 maj 2002 09:46
> > > To: tomas.gunnarsson@pharmacia.com
> > > Cc: detomaso@detomaso.nu
> > > Subject: Förtändning
> > > 
> > > 
> > > Vet du hur mycket förtändning du har?
> > > 
> > > Jag åkte ut för att logga och justera insprutet igår, blev ingen
packning 
> > fixad, 
> > > och jag kan ju konstatera att den inte alls vill ha lika mycket timing
nu.
> > > 
> > > I fjol hade jag ju problem med att den var slö, och inte förrän jag
hissat 
> > > WOT-tändningen från 26 grader till 36 så blev det ordentlig skjuts. Då

körde 
> > jag 
> > > på blyfri 95.
> > > 
> > > I går klämde jag på lite, och det lät som en smärre stenkross vid ca 
> 3500rpm, 
> > > vilket är varvet där jag matar på 36 grader. Jag återgick till
standard 
5.0 
> > > timing (26 grader) och då spikade den inte alls. Kör på blyfri 98
numera.
> > > 
> > > Jag pillade lite försiktigt på den och redan vid 28 grader spikar den
till 
> > lite.
> > > 
> > > Trevligt att kunna ändra tändningen utan att ens spänna av sig bältet
:-)
> > > 
> > > Jag loggade även tomgången, och enligt standardtrimmningen för en 5.0
så 
> drar 
> > > den i sig ca 20kg/h luft vid 672 rpm, vilket enligt 
> > > http://www.pro-flow.com/30flow.htm motsvarar ca 6hk.
> > > 
> > > I fjol drog min i sig ca 28kg/h, eller ca 9hk. I går ville den ca
35kg/h, 
> > eller 
> > > ca 11hk. Skall bli spännande att se hur det artar sig när den blir 
> ordentligt 
> > > inkörd och jag byter till syntet.
> > > 
> > > En 5.0:a har rullyftare tror jag, vilket säkert bidrar positivt.
> > > 
> > > Kamkurvorna kan säkert påverka också. Jag tänkte köra en vakuumtest
någon 
> > kväll. 
> > > Efter inkörning så tror jag jag skall kolla leakdown och kompression 
också.
> > > 
> > > Thomas
> > > 
> > > 
> > 
> > 
> > Thomas Tornblom          Tel: +46 8 631 2100   E-mail: 
Thomas.Tornblom@Sun.COM
> > Sun Microsystems AB      Fax: +46 8 631 1102
> > 
> 
> 
> Thomas Tornblom          Tel: +46 8 631 2100   E-mail:
Thomas.Tornblom@Sun.COM
> Sun Microsystems AB      Fax: +46 8 631 1102


Thomas Tornblom          Tel: +46 8 631 2100   E-mail:
Thomas.Tornblom@Sun.COM
Sun Microsystems AB      Fax: +46 8 631 1102