[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

RE: Kylarlock



At 02:56 2002-07-25 -0400, GUNNARSSON, TOMAS [GSO/0454] wrote:
>Tanken slår mig just: är det kanske så att du redan har ett amerikanskt lock
>monterat och det är därför det inte tätar?

Jag har ett STANT-lock. Det satt på när jag köpte bilen och jag antar det 
är ett amerikansk lock som troligen är köpt på Hansen. Jag hittade 
originallocket nyligen och satte dit det, men det läckte tyvärr. Jag tror 
att öppningstrycket stod på det, men jag kommer inte ihåg vad det var, och 
jag kan inte kolla just nu.


>Tomas

Thomas

>-----Original Message-----
>From: GUNNARSSON, TOMAS [GSO/0454]
>Sent: den 24 juli 2002 10:28
>To: 'Sjoblom, Krister'; 'Listan'
>Subject: RE: Kylarlock
>
>
>Det spelar inte så stor roll. Jag skulle inte använda mer tryck än
>nödvändigt, det frestar bara på systemets gummidetaljer. Kylningen funkar
>inte bättre med högre tryck, det enda som händer är att kokningen sker vid
>en högre temperatur. Om motorn går varmare än 100 grader är det något annat
>som är fel. Sen skall du tänka på att amerikanska standardlock tydligen inte
>tätar i Panterans expansionskärl. Halsen är djupare på Panteran så tätningen
>uteblir helt med resultat att man kör utan trycksättning i systemet. I USA
>löser man det ibland genom att byta hela halsen på tryckkärlet till en som
>passar amerikanska lock. Ta med gamla locket och jämför är mitt tips.
>
>Tomas
>
>-----Original Message-----
>From: Sjoblom, Krister [mailto:Krister.Sjoblom@delaval.com]
>Sent: den 24 juli 2002 09:41
>To: 'Listan'
>Subject: Kylarlock
>
>
>Mitt kylarlock till det trycksatta systemet läcker och jag
>slog en kik på Hansens sortiment. De har lock märkta med
>7 lbs
>10 lbs
>13 lbs
>16 lbs
>18 lbs
>
>Vilket lock motsvarar korrekt övertryck i Pantern?
>
>/Krister