[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
SV: Kylarlock
Jag fick samma mått (20 mm).
Detta hade jag både på originalbehållare samt på de nu använda behållarna
som kommer från USA (Gary Hall). Det är lustigt att de inte hade en
avvikande hals om nu en annan storlek är vanlig i USA.
/BC
> -----Ursprungligt meddelande-----
> Från: Sjoblom, Krister [mailto:Krister.Sjoblom@delaval.com]
> Skickat: den 29 juli 2002 23:04
> Till: 'Björn Carlsson'; 'Listan'
> Ämne: RE: Kylarlock
>
>
> Djupet är 20mm (20,5 i ytterkant).
> Jag tog måttet på Stant locket också:
> Det var exakt 20mm mellan övre och undre packning.(Båda dessa
> fjädrar ca
> 2mm).
> /Krister #7488
>
> -----Original Message-----
> From: Björn Carlsson [mailto:bjorn.carlsson@sapagroup.com]
> Sent: den 29 juli 2002 12:15
> To: 'Listan'
> Subject: SV: Kylarlock
>
>
> Krister:
> Kan du mäta på din behållare och se vilket djup du har till
> botten i halsen?
> Jag mäter mina originalbehållare när jag kommer hem.
>
> /BC
>
> > -----Ursprungligt meddelande-----
> > Från: Sjoblom, Krister [mailto:Krister.Sjoblom@delaval.com]
> > Skickat: den 29 juli 2002 13:05
> > Till: 'GUNNARSSON, TOMAS [GSO/0454]'; 'Listan'
> > Ämne: RE: Kylarlock
> >
> >
> > Jag köpte ett amerikanskt stant-lock. (10 psi från Hansen Racing)
> > Det passade perfekt och tätar ordentligt mot botten.
> > Min bil är en -76:a, det kan hända att det kanske skiljer i djup
> > mellan olika årsmodeller.
> >
> > /Krister
> >
> > -----Original Message-----
> > From: GUNNARSSON, TOMAS [GSO/0454]
> > [mailto:tomas.gunnarsson@pharmacia.com]
> > Sent: den 26 juli 2002 07:58
> > To: 'Sjoblom, Krister'; 'Listan'
> > Subject: RE: Kylarlock
> >
> >
> > Japp! Du kan alltid lägga i en distansring med en packning
> > under om det
> > skiljer för mycket. Man skall inte öppna locket så ofta ändå.
> >
> > Tomas
> >
> > -----Original Message-----
> > From: Sjoblom, Krister [mailto:Krister.Sjoblom@delaval.com]
> > Sent: den 26 juli 2002 08:51
> > To: 'Thomas Törnblom'; GUNNARSSON, TOMAS [GSO/0454]; 'Listan'
> > Subject: RE: Kylarlock
> >
> >
> > Det är inte omöjligt att locket kanske är amerikanskt(Det
> > står på engelska
> > på locket) men det verkar täta ordentligt mot botten.(Det
> > fjädrar) Problemet
> > är att det finns en sk "pys"funktion. En liten knapp på
> > locket. Knappen kan
> > trycka ner den lilla returventilen i mitten. Denna ventil
> > verkar inte täta
> > ordentligt.
> >
> > Jag beställde ett nytt lock från Hansen. Det borde gå att
> > trolla till det
> > med dubbla packningar el dyl i botten utifall att locket
> inte bottnar
> > ordentligt.
> >
> > /Krister
> >
> >
> > -----Original Message-----
> > From: Thomas Törnblom [mailto:thomas@hax.se]
> > Sent: den 25 juli 2002 22:17
> > To: GUNNARSSON, TOMAS [GSO/0454]; 'Sjoblom, Krister'; 'Listan'
> > Subject: RE: Kylarlock
> >
> >
> > At 02:56 2002-07-25 -0400, GUNNARSSON, TOMAS [GSO/0454] wrote:
> > >Tanken slår mig just: är det kanske så att du redan har ett
> > amerikanskt
> > lock
> > >monterat och det är därför det inte tätar?
> >
> > Jag har ett STANT-lock. Det satt på när jag köpte bilen och
> > jag antar det
> > är ett amerikansk lock som troligen är köpt på Hansen. Jag hittade
> > originallocket nyligen och satte dit det, men det läckte
> > tyvärr. Jag tror
> > att öppningstrycket stod på det, men jag kommer inte ihåg vad
> > det var, och
> > jag kan inte kolla just nu.
> >
> >
> > >Tomas
> >
> > Thomas
> >
> > >-----Original Message-----
> > >From: GUNNARSSON, TOMAS [GSO/0454]
> > >Sent: den 24 juli 2002 10:28
> > >To: 'Sjoblom, Krister'; 'Listan'
> > >Subject: RE: Kylarlock
> > >
> > >
> > >Det spelar inte så stor roll. Jag skulle inte använda mer tryck än
> > >nödvändigt, det frestar bara på systemets gummidetaljer.
> > Kylningen funkar
> > >inte bättre med högre tryck, det enda som händer är att
> > kokningen sker vid
> > >en högre temperatur. Om motorn går varmare än 100 grader är
> > det något annat
> > >som är fel. Sen skall du tänka på att amerikanska
> > standardlock tydligen
> > inte
> > >tätar i Panterans expansionskärl. Halsen är djupare på Panteran så
> > tätningen
> > >uteblir helt med resultat att man kör utan trycksättning i
> > systemet. I USA
> > >löser man det ibland genom att byta hela halsen på
> > tryckkärlet till en som
> > >passar amerikanska lock. Ta med gamla locket och jämför är
> mitt tips.
> > >
> > >Tomas
> > >
> > >-----Original Message-----
> > >From: Sjoblom, Krister [mailto:Krister.Sjoblom@delaval.com]
> > >Sent: den 24 juli 2002 09:41
> > >To: 'Listan'
> > >Subject: Kylarlock
> > >
> > >
> > >Mitt kylarlock till det trycksatta systemet läcker och jag
> > >slog en kik på Hansens sortiment. De har lock märkta med
> > >7 lbs
> > >10 lbs
> > >13 lbs
> > >16 lbs
> > >18 lbs
> > >
> > >Vilket lock motsvarar korrekt övertryck i Pantern?
> > >
> > >/Krister
> >
>