[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

RE: SBP



Hej Listan!
Idag gick Panteran igenom med blanka papper. Skönt!

Bälten på bilen nyper inte tag, alls. Vilket jag upptäckte 
vid kontroll igår. 
Detta noterade givetvis damen på SBP och tillkallade en kollega som på
ett genialt sätt klarade ur mig från om besiktning.
"- Bältena aktiveras när man bromsar."
(Vilket nog inte stämmer, jag kollade på vägen hem)

Hon såg lite förbryllad ut men accepterade detta påstående som en
sanning. Med ett "Jaha?" fortsatte hon.

Senare öppnade, hon troligen av vana, framhuven när hon skulle kolla
ljusbilden och kanske motorn? Dra i hantaget vid ratten med andra ord.
Någon motor hittade hon ju inte där fram och när jag pilimariskt frågade
vad hon letade efter så svarade hon... -"Ehhhhhh......bromsvätskan."
Jaja..dom tittar ju på några hundra bilar om året.

>Det är faktiskt inte så dumt som det låter, de skall kolla chassinumret
under framhuven.

Sedan kom hämnden.
-" Är det original-bredd på bakdäcken?

Vilket det då inte är...

Efter letande i massa papper tillkallades ytterligare en kollega. Han
gillade nog hobbybilar bättre, för med ett "jaaaaa, det är ungefärlig
bredd" så var det bara att åka.

>Konstigt, det står väl 285/50 i papperen och en dimension hit eller dit
trodde jag inte de brydde sig om.

Annars har jag bättre erfarenhet av kvinnliga besiktningsmän(?). En gång
slog hon hål i framvagnsbalken på min 164a. Jag hörde krasandet och tänkte
att nu är det kört. Hon frågade en kollega: Hur stort hål får det bli?
Slutsatsen var ungefär att "kan man inte kasta in hatten" är det OK! Hon har
faktiskt senare besiktigat Panteran och det gick bra det med, dock utan
"hatt-hål". Hon körde själv en nyare Impala SS och sågs även på TV häromåret
byggande en T23-rod med Cadillac-motor! :-)

Björn: Nej, hon var inte singel! Ja, jag lagade hålet i framvagnen!

Tomas