[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
RE: Bromsklotsar?
> From: "GUNNARSSON, TOMAS [GSO/0454]" <tomas.gunnarsson@pharmacia.com>
> To: "'Thomas Tornblom'" <Thomas.Tornblom@Hax.SE>, detomaso@detomaso.nu
> Subject: RE: Bromsklotsar?
> Date: Tue, 10 Sep 2002 09:07:47 -0500
>
> -----Original Message-----
> From: Thomas Tornblom [mailto:Thomas.Tornblom@Hax.SE]
> Sent: den 10 september 2002 15:13
> To: detomaso@detomaso.nu
> Subject: Bromsklotsar?
>
>
> Vad rekommenderar folk för klotsar?
>
> >Bättre än standard. Jag är nöjd med mina Mintex 1144-klossar, de funkade
> bra både på Sviesta och i Frankrike. Ett annat märke som anses bra är annars
> Pagid "blå", jag tror den officiella beteckningen är RS42.
>
> Eftersom jag har senare typen av bomsar, med lite biffigare klotsar så
> tänkte
> jag att det kan vara smart att börja planera. Jag plockade ut klotsarna på
> höger
> bak när jag bytte inre lagret, och såg tydligt märkningen på både klotsarna
> till
> fotbromsen och handbromsen. Fotbromsklotsarna hade ett nummer "FER2430F
> FF380",
> vilket jag tolkade som Ferodo.
>
> Jag mejlade därför numren till Ferodo i England för att se om de hade denna
> typ
> av klotsar, och tydligen betyder inte numret typen av klots utan materialet
> i
> dem. Det visar sig det var asbestbaserade klotsar :-(
>
> >Det spelar i princip ingen roll ur användarens synvinkel. Problemen är vid
> bearbetning och tillverkning. Tänker man bara på att inte blåsa rent från
> bromsdamm skall det vara tämligen ofarligt ur servicesynpunkt också.
>
> Parkeringsbromsklotsarna började på "MNTX M68/1 GG", och det betyder
> tydligen
> Mintex, och jag tror han menade att även dessa var asbestbaserade.
>
> Det kanske är lika bra att fixa lite hälsosammare klotsar redan nu?
>
> Han bad mig rita av konturen på klotsarna och faxa till honom så att han kan
>
> matcha dem. Jag river nog inte detta före vintern.
>
> >Låt honom titta på det, det kostar inget. Du kan även försöka samma grej
> med Mintex och Pagid. Jag hade dålig framgång med Mintex i vintras men det
> kostar som sagt inget att försöka. Mintex och Pagid har för övrigt samma
> ägare numera men det är fortfarande skilda bolag. Annars får du gå igenom
> sortimentet hos lämplig hökare och se vad som är liknande i yttermåtten.
> Funkade bra för mig med gamla typen av belägg. Till P-klossarna kan du ta
> vad skit som helst i princip, där är det ingen fördel att ha
> prestandabelägg.
Problemet med P-bromsen är inte beläggen utan formen! Det är, enligt hörsägen,
mekanismen från någon Rolls, så här får man nog vara glad för att få tag på
något alls.
Av någon anledning så slits P-beläggen oroväckande mycket. Jag justerar dem i
början av säsongen och i slutet av säsongen så tar P-bromsen knappts något alls.
Om jag hissar bilen så känns det inte som om de skulle släpa i. Det kanske är
skivorna som blir tjockare när de blir varma och som då börjar nöta på dem?
>
> Tomas
>
>
Thomas