[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
Re: Tändkablar
> Subject: Tändkablar
> Date: Tue, 17 Sep 2002 10:31:38 +0200
> From: "Sjoblom, Krister" <Krister.Sjoblom@delaval.com>
> To: "Listan" <detomaso@detomaso.nu>
>
>
> Noterade att tändkablarna har blivit en aning för varma. Isoleringen har
torkat och spruckit. (Ett under att bilen har gått att köra överhuvudtaget).
> Trodde inte att siliconkablar kunde råka ut för sånt.
>
> Rekomenderas nån speciell typ av tändkablar framför någon annan?
> Tänkte köpa Accel's "gör det själv" kit. -Bra eller dåligt?
Jag köpte ett dylikt första året, och det är ett pyssel att få till kabelskorna
till fördelaren. Jag har ingen bra tång för detta och anslutningarna känns lite
osäkra. Fast jag ser att Hansen har ett Accel-verktg för detta, så det går
kanske att få till.
Jag har nu Ford Motorsport-kablar, fast de är ju för moderna fördelarlock med
nipplar av samma typ som tändstiften. Jag fick lov att byta kablar när jag
plockade i EFI-fördelaren. De kablarna är ett elände att få av från stiften. Jag
har köpt ett biltemaverktyg för att lyfta i underkant av hatten, och likt
förbaskat satt skon kvar på ena stiftet sist jag hade av dem. Jag klämde
tillbaka den och strök ett tunt lager kopparpasta på stiftens nipplar samt
sprejade silikonsprej i hattarna, så nu känns de rätt OK.
Jag tycker bättre om känslan hos de metallkapslade Audi/VW-hattarna. Det känns
som att de pallar för att dra i. Fast NGK-stiften har ju inte löstagbara
nipplar, så det går inte att använda den typen av hattar.
>
>
> /Krister
>
Thomas