[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
RE: Laddare
> X-Unix-From: tomas.gunnarsson@pharmacia.com Mon Sep 30 18:41:11 2002
> From: "GUNNARSSON, TOMAS [GSO/0454]" <tomas.gunnarsson@pharmacia.com>
> To: "'Thomas Tornblom'" <tt30446@mailhost.Sweden.Sun.COM>,
detomaso@detomaso.nu
> Subject: RE: Laddare
> Date: Mon, 30 Sep 2002 05:43:10 -0500
>
> Verkligen? Jag trodde det var en typ av körning som skulle hålla batteriet
> fullt och fint riktigt bra. Jag kör själv tämligen o-optimal körning med en
> knapp mils körning i varje riktning, den största delen av tiden med lågt
> varvtal på motorn, och har aldrig blivit stående pga att batteriet varit
> urladdat i alla fall. Visst, när det var närmare 30 grader kallt startade
> inte 164an vid några tillfällen gånger men den var inte direkt frisk i
> maskineriet så det var ganska ursäktligt. Har du något som säger dig att
> ditt batteri är dåligt laddat? Angående inom-/utomhusbruk är det väl inget
> större problem att kringgå. Montera laddaren inne i kupen och dra en sladd
> genom torpedväggen.
Jag gjorde en koll idag direkt efter hemkomsten, 65 km + tankstopp i Uppsala,
och laddaren gick upp på 4A, men sjönk till ca 1.5A efter ca 5 minuter, så det
är nog inget problem att hålla batteriet laddat genom att köra.
Dock hade jag problem med Panteran innan jag moddade regulatorn för att få ca
0.6 - 0.7V högre spänning.
Tror inte jag haft problem sedan dess. Jag har dock kopplat en simpel Biltema
MC-laddare via en lång kabel med cig-propp och jag stoppar i den när jag
parkerar. Jag har ju kollat strömförbrukningen tidigare, och den låg på 75mA,
vilket verkar dra ur mitt Optima-batteri på ett par veckor. Hälften av denna
förbrukning var stereon.
>
> Tomas
>
Thomas