[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
Provköra en F1-bil?
Såg ni på När & Fjärran, TV4, i onsdags?
Reporten körde formel 1 i Frankrike! :-o
Bosse Grims (tidigare Thörnbloms GT5:a) gjorde det i somras med Rajamäki på
Anderstorp.
Inte är det billigt (15.9k för en heldag) men heller inget man glömmer! :-)
Fotnot:
http://rajamaki.racing.start.at/
På Zatzy är det en kille som i våras gjorde det på "TV4:s" bana i Frankrike:
<snip>
Vi fick börja med att träna heel/toe "blippning" hela förmiddagen i Formula
Opel Lotus bilar.
Sen blev det förmaningstal i ca 1 timma innan det var dags för att köra 3
varv i en F1:a.
Det sista jag hörde innan jag körde iväg var att ta det lugnt i första
kurvorna tills bromsarna blev varma.
Tryckte på fullt (eller vad jag då trodde var fullt) och hann lägga i fyrans
växel innan det var dags att bromsa.
Mycket riktigt, bromsen tog inte alls, och jag hade helt glömt bort att ta
det lugnt. Bromsarna kom igång precis när jag kände att det var dags att
blunda, och jag klarade första kurvan med minsta möjliga marginal (och låsta
framhjul). Bromsen hade en arbetstemperatur på 400 grader och man behövde
trycka med ofjolliga 70 kilos kraft på bromspedalen.
Accelerationen var helt hemsk, instruktören berättade att det inte var
ovanligt att elever börjar hyperventilera av upphetsning, jag tror honom.
Jag såg inte nålen på varvräknaren men jag växlade när det lät som att
motorn skulle explodera.När jag kom fram till borte rakan så varvade jag
lite till, då såg jag helt plötsligt nålen, jag hade växlat vid 6.000 varv!
Jag höll ner gasen och effekten kom som i en turbo efter 6.000, nu blev
accelerationen helt overklig. Växlade vid 12.000 varv, tjutet från motorn
var totalt beroendeframkallande. Vid start och målrakan stod alla eleverna
(1 bil på banan åt gången), då gällde det att trycka lite extra. Varvade ur
bilen på 5:ans växel med ett leende, när konen som markerade bromspunkten
helt plötsligt svischade förbi, den här gången var jag säker på att det
skulle bli mörkt. Kom in i en liten vänster knix i vad som kändes som 200
km/h, jag kommer ihåg att jag fick fram lite ångestläten i hjälmen. Vred på
ratten och bilen var som fastsugen på asfalten, tog kurvan utan problem.
Resten av körningen gick utan incidenter, tog alla kurvor på 3:ans växel
vilket inte var optimalt men det fanns hur mycket kraft som helst även vid
låga varv.
När jag klev ur bilen såg jag ut som jag fått Parkinsson, mina armar (inte
händerna) skakade så att folk frågade om jag mådde bra. Jag fick huvudvärk
på kvällen av allt adrenalin.
Bilen var otroligt lättkörd, vi var 14 elever men hade inte ett enda
motorstopp, vilket talar emot dom race kommentatorer spå TV som säger att en
otränad inte ens skulle kunna starta med en Cart/F1 bil. Den 6 växlade lådan
var fantastisk, lägena väldigt korta men inte alls svåra att hitta. Det som
var svårast att vänja sig vid var bromsen, kändes som att bromsa en bil där
servopumpen gått sönder, man fick trycka allt man hade. Bakdäcken var 40
centimeter breda, alla vingarna inställda på fullt downforce vilket gjorde
att bilen hade ett marktryck på ca 1000 kg vid 100 km/h. Kopplingen var inte
så mycket att slira med direkt, men var inte alls så extrem som man skulle
kunna tro.
Skolan ligger i Frankrike mer info här: http://www.ags-formule1.com/
Kommer inte ihåg vad det kostade, har för mig att det var typ 12.000 SEK.
Det är inte mycket till skola i egentlig mening, mer en upplevelse.
Skolmomenten på förmiddagen handlade mer om att se till att vi kunde bromsa
och växla ordentligt. Instruktören berättade att det gick en växellåda i
snitt på dom här kurserna.
<end of snip>
Andra länkar:
http://www.adren-a-line.com
http://www.f1pool.com
/BC, har nu börjat spara