Det är
svårt att råda men en duration i området 280-290 grader (eller runt 230-240 vid
0,050" lyft) är väl rätt normalt. Std tror jag det ligger runt 260-270 grader
ungefär. Lyftet brukar ligga något över 0,5", tex 0,53" eller så. På insugssidan
har jag inga tips, jag har själv ett Edelbrock Torker (som är ett single
plane-insug) vilket är ganska vanligt. Det finns dock flera dual plane som sägs
ge samma toppeffekt men bättre lågvarvsegenskaper. En Holley runt 6-700 cfm
brukar vara tillräckligt. Glöm inte heller att byta ventilfjädrar till vad
kamtillverkaren rekommenderar. Nya ventiltätningar känns även naturligt när
fjädrarna nu ändå är borta.
Hälsningar
Tomas
-----Original Message-----
From: Ulf Larsson [mailto:larsson.deliveries@telia.com] Sent: den 16 januari 2003 10:55 To: detomaso@detomaso.nu Subject: Kam-nuffror... Tjenare alla.
Tänkte byta kam, lyftare, stötstänger samt insug på
min -80 GTS.
Kör i övrigt med en Holley samt headers och vad jag
misstänker är
originaltoppar.
Tänkte inte köra dragracing eller om alla andra,
utan uppgradera
en smula när man ändå har isär det.
Är det någon som har lite tips och idéer på en
välballanserad
och funktionell kombination, med lyft, duration,
modellnamn m.m.
som skulle passa bra och andas lite frisk fläkt
till sommaren?
MVH
Uffe
|