Som
info.
/BC
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: MHRF [mailto:mhrf@mhrf.se] Skickat: den 7 februari 2003 13:43 Till: MHRF-klubbarnas redaktörer Ämne: MHRF protesterar mot importförbud. Stockholm
2003-02-07 Till klubbarna i MHRF
Import av historiska fordon hotad
Motorhistoriska Riksförbundet (MHRF) har i samarbete med Kungliga Automobilklubbens Landsförbund (KAK-L) idag skickat nedanstående protest till Vägverket, Näringsdepartementet och Riksdagens trafikutskott. Ett pressmeddelande har också skickats ut från MHRF:s kansli. Anledningen är ett nytt förslag från Vägverket som innebär ett stopp för importen av historiska fordon från länder utanför EU.
Förslaget är tänkt att gälla redan från och med den 1 maj i år. Begränsningen gäller fordon tillverkade 1970 och senare. Detta innebär på sikt att entusiastverksamheten med exempelvis amerikanska fordon tillverkade efter 1970 fullständigt stryps. Hittills har dessa kunnat importeras med undantag från flera svenska krav, förutsatt att importen skett för eget bruk, som flyttsak eller arv. Även återimport av svenska fordon exporterade till den stora amerikanska marknaden kan komma att stoppas.
Om Vägverkets förslag går igenom är
det en utveckling som vore djupt olycklig för den idag starka svenska
historiska fordonshobbyn. MHRF och KAK-L anser att samlarexemplar av utländska
fordon från 1970-talet och framåt även i framtiden måste kunna rulla på våra
svenska vägar. Enligt Vägverket motiveras förslaget bland annat med ökande skillnader på broms- och bullerkrav jämfört med EU:s.
MHRF och KAK-L representerar tillsammans 132 000 fordonsentusiaster.
Nedan följer MHRF:s och KAK-L:s protestbrev i sin helhet.
Vi följer utvecklingen noga och rapporterar i kommande PåGång. Vid frågor vänligen kontakta MHRF:s kanslisekreterare Carl Zeidlitz på 08-30 28 01/0707-95 93 30 eller mhrf@mhrf.se.
Med vänliga hälsningar
Carl Zeidlitz/MHRF
------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Stockholm 2003-02-07 Till Vägverket Kopia Ulrica Messing,
Statsråd i Näringsdepartementet
Riksdagens Trafikutskott
Bifogad protest kommer att även skickas till ovanstående per post. Motorhistoriska Riksförbundet och KAK:s
Landsförbund kräver: Import
av historiska fordon hotad! De senaste dagarna har i nyhetsmedia (SVT 4- och 5/2, DN
5/2) rapporterats att Vägverket planerar förbjuda privatimport av fordon från
tredje land. Under lång tid har sådana fordon kunnat importeras med undantag
från flera svenska krav, förutsatt att importen skett för eget bruk, som
flyttsak eller arv. Om Vägverkets planer går igenom kommer det i praktiken
att på sikt fullständigt strypa all entusiastverksamhet med amerikanska fordon
tillverkade efter 1970. Även återimport av svenska fordon exporterade till den
stora amerikanska marknaden stoppas. Detta är en utveckling som vore djupt
olycklig för den idag starka svenska historiska fordonshobbyn. Även i framtiden
måste samlarexemplar av utländska fordon från 1970-talet och framåt kunna rulla
på våra svenska vägar. Motorhistoriska Riksförbundet (MHRF) och Kungliga
Automobilklubbens Landsförbund (KAK-L), vilka tillsammans representerar 132 000
medlemmar, kräver att berörda myndigheter agerar för att säkerställa möjligheten
till import till Sverige av historiska fordon, 30 år eller äldre, även från
länder utanför Europa. Den svenska fordonshistoriska hobbyn är den starkaste i
Europa, räknat per capita. Det kulturbevarande och museala arbete som utförs av
hundratusental entusiaster runt om i Sverige kan aldrig ersättas av någon
statlig myndighet eller institution. Den unika svenska fordonshobbyn har också
vid ett flertal tillfällen fått utryckligt stöd från Regering och Riksdag, nu
senast i pressmeddelande från Näringsdepartementet den 14/11 2002 och i
Riksdagen, TU 2001/02:TU13 den 14/5 2002. Under det senaste året har företrädare för Vägverket och
Näringsdepartementet vid ett flertal tillfällen försäkrat att den historiska
fordonshobbyn inte skulle komma att drabbas negativt av det nya regelverk som
föreslås träda i kraft den 1/5 2003. Dessa löften har nu visat sig innehållslösa.
Ett
genomförande av förbudet mot privatimport av historiska fordon från länder
utanför EU måste betraktas som en provokation mot stora delar av den historiska
fordonshobbyn, såväl inom som utanför MHRF och
KAK-L. Att importen av historiska samlarfordon skulle utgöra
något allvarligt hot mot svensk trafiksäkerhet eller miljö kan inte påvisas.
Amerikanska fordon tillverkade från mitten av 1970-talet och framåt har ofta
haft en bättre avgasrening än europeiska fordon från samma tid. De fordon det
gäller är vidare förhållandevis få. Det rör sig om endast någon tiondels procent
av antalet ibruktagna fordon varje år. Dessa historiska samlarfordon används i
allmänhet inte som vardagsbilar utan restaureras och vårdas ömt för att visas
upp på utställningar, träffar och möten. MHRF
och KAK-L kräver att berörda myndigheter omedelbart
tar upp frågan om import av historiska fordon, fordon som är 30 år eller äldre,
och presenterar ett seriöst förslag på hur dessa även i
framtiden skall kunna importeras i Sverige samt att Vägverket,
i väntan på att frågan kan få en för alla parter acceptabel lösning,
drar tillbaka sitt förslag till förbud av import av fordon från land utanför EU
för eget bruk. Undertecknade organisationer ställer självklart personal
till förfogande för samtal och stöd i arbetet med den framtida
fordonslagstiftningen, ett erbjudande som har varit stående under flera års tid.
Ett ingående och kontinuerligt samtal kring framtida föreskrifter och annan i
sammanhanget relevant lagstiftning föreslås sålunda mellan berörda myndigheter
och motororganisationer. Ytterligare upplysningar lämnas av MHRF:s
kansli: Carl Zeidlitz, Kanslisekreterare
MHRF Tomtebogatan 33, 113 38
Stockholm Telefon 08-30 28 01, fax 08-31 27
06 Mobiltelefon 070-795 93 30, e-post
mhrf@mhrf.se Styrelsen
för Motorhistoriska Riksförbundet, 142 samlarfordonsklubbar i samverkan med
tillsammans 83 000 medlemmar Horst Brüning, ordförande
Rune Björck, vice ordförande
Carl-Gunnar Lillieroth, förbundssekreterare
Hans-Åke Hansen, förbundsekonom Lars Adolfsson
Bo GB Kallhagen
Eivor Fredriksson Lars Frykholm
Georg Magnusson För
KAK-L, 22 klubbar med tillsammans 49 000 medlemmar
Keith Eliasson, vice ordförande, ledamot KAK:s tekniska
råd
Kjell
Gustavsson, ordförande American Car Club of Sweden |