[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

VB: MHRF protesterar mot importförbud.



Title: Meddelande
Som info.
 
/BC
 
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: MHRF [mailto:mhrf@mhrf.se]
Skickat: den 7 februari 2003 13:43
Till: MHRF-klubbarnas redaktörer
Ämne: MHRF protesterar mot importförbud.


Stockholm 2003-02-07

 

Till klubbarna i MHRF 

 

Import av historiska fordon hotad

 

Motorhistoriska Riksförbundet (MHRF) har i samarbete med Kungliga Automobilklubbens Landsförbund (KAK-L) idag skickat nedanstående protest till Vägverket, Näringsdepartementet och Riksdagens trafikutskott. Ett pressmeddelande har också skickats ut från MHRF:s kansli. Anledningen är ett nytt förslag från Vägverket som innebär ett stopp för importen av historiska fordon från länder utanför EU.

 

Förslaget är tänkt att gälla redan från och med den 1 maj i år. Begränsningen gäller fordon tillverkade 1970 och senare. Detta innebär på sikt att entusiastverksamheten med exempelvis amerikanska fordon tillverkade efter 1970 fullständigt stryps. Hittills har dessa kunnat importeras med undantag från flera svenska krav, förutsatt att importen skett för eget bruk, som flyttsak eller arv. Även återimport av svenska fordon exporterade till den stora amerikanska marknaden kan komma att stoppas.

 

Om Vägverkets förslag går igenom är det en utveckling som vore djupt olycklig för den idag starka svenska historiska fordonshobbyn. MHRF och KAK-L anser att samlarexemplar av utländska fordon från 1970-talet och framåt även i framtiden måste kunna rulla på våra svenska vägar.

 

Enligt Vägverket motiveras förslaget bland annat med ökande skillnader på broms- och bullerkrav jämfört med EU:s.

 

MHRF och KAK-L representerar tillsammans 132 000 fordonsentusiaster.

 

Nedan följer MHRF:s och KAK-L:s protestbrev i sin helhet.

 

Vi följer utvecklingen noga och rapporterar i kommande PåGång. Vid frågor vänligen kontakta MHRF:s kanslisekreterare Carl Zeidlitz på 08-30 28 01/0707-95 93 30 eller mhrf@mhrf.se.

 

Med vänliga hälsningar

 

Carl Zeidlitz/MHRF

 

 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Stockholm 2003-02-07

 

Till           Vägverket

 

Kopia      Ulrica Messing, Statsråd i Näringsdepartementet

                Riksdagens Trafikutskott

 

Bifogad protest kommer att även skickas till ovanstående per post. 

 

Motorhistoriska Riksförbundet och KAK:s Landsförbund kräver:

Import av historiska fordon hotad!

 

De senaste dagarna har i nyhetsmedia (SVT 4- och 5/2, DN 5/2) rapporterats att Vägverket planerar förbjuda privatimport av fordon från tredje land. Under lång tid har sådana fordon kunnat importeras med undantag från flera svenska krav, förutsatt att importen skett för eget bruk, som flyttsak eller arv.

 

Om Vägverkets planer går igenom kommer det i praktiken att på sikt fullständigt strypa all entusiastverksamhet med amerikanska fordon tillverkade efter 1970. Även återimport av svenska fordon exporterade till den stora amerikanska marknaden stoppas. Detta är en utveckling som vore djupt olycklig för den idag starka svenska historiska fordonshobbyn. Även i framtiden måste samlarexemplar av utländska fordon från 1970-talet och framåt kunna rulla på våra svenska vägar.

 

Motorhistoriska Riksförbundet (MHRF) och Kungliga Automobilklubbens Landsförbund (KAK-L), vilka tillsammans representerar 132 000 medlemmar, kräver att berörda myndigheter agerar för att säkerställa möjligheten till import till Sverige av historiska fordon, 30 år eller äldre, även från länder utanför Europa.

 

Den svenska fordonshistoriska hobbyn är den starkaste i Europa, räknat per capita. Det kulturbevarande och museala arbete som utförs av hundratusental entusiaster runt om i Sverige kan aldrig ersättas av någon statlig myndighet eller institution. Den unika svenska fordonshobbyn har också vid ett flertal tillfällen fått utryckligt stöd från Regering och Riksdag, nu senast i pressmeddelande från Näringsdepartementet den 14/11 2002 och i Riksdagen, TU 2001/02:TU13 den 14/5 2002.

 

Under det senaste året har företrädare för Vägverket och Näringsdepartementet vid ett flertal tillfällen försäkrat att den historiska fordonshobbyn inte skulle komma att drabbas negativt av det nya regelverk som föreslås träda i kraft den 1/5 2003.

 

Dessa löften har nu visat sig innehållslösa.

 

Ett genomförande av förbudet mot privatimport av historiska fordon från länder utanför EU måste betraktas som en provokation mot stora delar av den historiska fordonshobbyn, såväl inom som utanför MHRF och KAK-L.


 

Att importen av historiska samlarfordon skulle utgöra något allvarligt hot mot svensk trafiksäkerhet eller miljö kan inte påvisas. Amerikanska fordon tillverkade från mitten av 1970-talet och framåt har ofta haft en bättre avgasrening än europeiska fordon från samma tid. De fordon det gäller är vidare förhållandevis få. Det rör sig om endast någon tiondels procent av antalet ibruktagna fordon varje år. Dessa historiska samlarfordon används i allmänhet inte som vardagsbilar utan restaureras och vårdas ömt för att visas upp på utställningar, träffar och möten.

 

MHRF och KAK-L kräver att berörda myndigheter omedelbart tar upp frågan om import av historiska fordon, fordon som är 30 år eller äldre, och presenterar ett seriöst förslag på hur dessa även i framtiden skall kunna importeras i Sverige samt att Vägverket, i väntan på att frågan kan få en för alla parter acceptabel lösning, drar tillbaka sitt förslag till förbud av import av fordon från land utanför EU för eget bruk.

 

Undertecknade organisationer ställer självklart personal till förfogande för samtal och stöd i arbetet med den framtida fordonslagstiftningen, ett erbjudande som har varit stående under flera års tid. Ett ingående och kontinuerligt samtal kring framtida föreskrifter och annan i sammanhanget relevant lagstiftning föreslås sålunda mellan berörda myndigheter och motororganisationer.

 

Ytterligare upplysningar lämnas av MHRF:s kansli:

 

Carl Zeidlitz, Kanslisekreterare MHRF

Tomtebogatan 33, 113 38 Stockholm

Telefon 08-30 28 01, fax 08-31 27 06

Mobiltelefon 070-795 93 30, e-post mhrf@mhrf.se

 

Styrelsen för Motorhistoriska Riksförbundet, 142 samlarfordonsklubbar i samverkan med tillsammans 83 000 medlemmar

 

Horst Brüning, ordförande                                                  Rune Björck, vice ordförande                                           

Carl-Gunnar Lillieroth, förbundssekreterare                                      Hans-Åke Hansen, förbundsekonom

 

Lars Adolfsson                      Bo GB Kallhagen                      Eivor Fredriksson

 

Lars Frykholm                      Georg Magnusson

 

För KAK-L, 22 klubbar med tillsammans 49 000 medlemmar

 

Keith Eliasson, vice ordförande, ledamot KAK:s tekniska råd

 

Kjell Gustavsson, ordförande American Car Club of Sweden