[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
SV: Termostat
Min trågtemp ser ut att vara i princip exakt som din. Jag har kontrollmätt den med en infravärme termometer. Jag är ganska säker på att det är helt normalt för våra motorer. Jag tror i och för sig att en oljekylare borde vara på sin plats. Helst skulle jag vilja att tempen höll sig under 100.
Att din vattentemp skulle ligga på 70 grader känns inte rimligt. Finns det ens termostater som öppnar så tidigt? Dessutom borde oljetempen sjunka under hundra vid lugn körning. Om du vill skulle du kunna låna Infra-mätaren och kolla.
Har du fått dit det nya avgassytemet än? Jag är fortfarande spekulant på dina gamla headers...
Krister
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Ulf Larsson [mailto:larsson.deliveries@telia.com]
Skickat: torsdagen den 4 november 2004 08:45
Till: Pantera-klubben
Ämne: Re: Termostat
Tja.
Kul att det funkade.
Känner du att du har en vettig trågtemp på oljan?
Jag ligger något högre än du och har varit lite orolig för det. C:a 110 vid
putterfart, c:a 120 vid cruising 110-140 km/h, samt en toppnotering på
ungefär 135 vid lite mer aktiv körning. Vattentempen rör sig nästan aldrig
över 70-strecket och då endast lite,lite och högst tillfälligt.
Uffe II
Sigtuna
----- Original Message -----
From: "Sjöblom, Krister" <Krister.Sjoblom@delaval.com>
To: "Gunnarsson, Tomas [SEDGN/1003]" <tomas.gunnarsson@pharmacia.com>;
"Björn Carlsson" <bjorn.carlsson@sapagroup.com>; "Listan"
<detomaso@detomaso.nu>
Sent: Tuesday, June 01, 2004 9:13 AM
Subject: SV: Termostat
>
> Jag byggde en distans till termostaten i helgen. Nu kan det undre locket
öppna ca 5-6 mm.
> Vilken otrolig skillnad. Motortempen är 10-15 grader lägre. Oljetempen i
tråget ca 5 grader lägre än förut. Nu är den ca 105 grader vid lugn körning
och ca 120 vid motorvägsfart. Trots att inte oljetempen sjönk särskilt
mycket så är oljetrycket nu mycket högre. Nu bottnar oljetrycksmätaren.
>
> Alla tendenser till punktkokning är helt bortblåsta. Riktigt kul. Det blev
hundra mil till på mätaren i helgen.
>
> /Krister
>
>
> -----Ursprungligt meddelande-----
> Från: Gunnarsson, Tomas [SEDGN/1003]
> [mailto:tomas.gunnarsson@pharmacia.com]
> Skickat: fredagen den 28 maj 2004 09:49
> Till: Sjöblom, Krister; Björn Carlsson; Listan
> Ämne: RE: Termostat
>
>
>
> Kan du som är lite händig inte höja termostaten och termostathuset med en
> distans till dess att hatten går fri från brickan? Frigången behöver bara
> vara några mm tror jag.
>
> Tomas
>
> -----Original Message-----
> From: owner-detomaso@detomaso.nu [mailto:owner-detomaso@detomaso.nu]On
> Behalf Of "Sjöblom, Krister"
> Sent: den 28 maj 2004 10:43
> To: Björn Carlsson; Listan
> Subject: SV: Termostat
>
>
>
> Aj, aj ,aj.
> De vill ha över 200$ för att skeppa hit en sån.
>
> Får kanske överleva med min.
> Det stora problemet med den jag har är att det undre locket tätar hålet i
> brickan med fjäderkraft. Jag upplever att det aldrig blir cirkulation
genom
> hålet vilket medför att jag får punktkokning om jag slår av motorn precis
> innan termostaten öppnar.
>
> /K
>
> -----Ursprungligt meddelande-----
> Från: Björn Carlsson [mailto:bjorn.carlsson@sapagroup.com]
> Skickat: fredagen den 28 maj 2004 08:59
> Till: Listan
> Ämne: SV: Termostat
>
>
> Thörnblom skickade denna länk:
>
http://www.flowkooler.com/thermos.php?FKSID=48a4aa03ea29c608d5ed69ed474205bb
>
> Se modell 333.
> Den har en "hatt" längst ner för att täta mot hålet i termostatbrickan.
> De vanliga termostaterna saknar denna.
>
> /BC
>
>
>
> > -----Ursprungligt meddelande-----
> > Från: "Sjöblom, Krister" [mailto:Krister.Sjoblom@delaval.com]
> > Skickat: den 28 maj 2004 09:27
> > Till: Björn Carlsson; Listan
> > Ämne: SV: Termostat
> >
> >
> > Köpte även jag en Cleveland-termostat(från Hansen) även denna
> > var av "fel" typ.
> > Kör just nu med en termostat funnen på OK av ungefär rätt typ.
> >
> > Vart finner jag den termostat det är tänkt skall sitta i motorn?
> >
> > /Krister
> >
> >
> >
> > -----Ursprungligt meddelande-----
> > Från: Björn Carlsson [mailto:bjorn.carlsson@sapagroup.com]
> > Skickat: fredagen den 28 maj 2004 08:07
> > Till: Listan
> > Ämne: SV: Termostat
> >
> >
> > Det stämmer.
> > Vi gjorde lite nya prylar på eftermiddagen för Anders bil.
> >
> > FWIW
> > Jag hade köpt lite olika Cleveland-termostater från kända
> > firmor men alla
> > tre var av fel typ utan krage/hatt (dvs. vanlig termostat) så
> > det var skoj
> > att se en riktig Cleveland-termostat!
> >
> > Det finns olika diametrar på kärnan så man får vara lite försiktig.
> >
> > Jag har gjort en egen bricka i aluminium efter min termostat.
> >
> > Att dra ur en gammal termostatbricka gör man enklast med en
> > draghammare. Den
> > kan sitta hårt!
> > Gör en draghammare själv med en 30 cm lång 6 eller 8 mm
> > stång. Gänga dit en
> > stoppmutter i ena änden, i andra änden en gängad 6 mm tjock
> > bricka vars
> > diameter precis går in i hålet för termostatbrickan. Mellan
> > dessa stopp,
> > placerar man en rund stålklump med diameter och höjd på ca 60
> > mm som man
> > borrat ett hål i så att man kan föra den upp och ner för stången.
> >
> > /BC
> >
> >
> >
> >
> > > -----Ursprungligt meddelande-----
> > > Från: Gunnarsson, Tomas [SEDGN/1003]
> >
> > > [mailto:tomas.gunnarsson@pharmacia.com]
> >
> > > Skickat: den 28 maj 2004 08:37
> > > Till: '"Sjöblom, Krister"'; Listan
> > > Ämne: RE: Termostat
> > >
> >
> > >
> >
> > > Jag kör med 82 C (180 F) termostat. Saknas locket mot brickan
> >
> > > försämras
> > > kylverkan märkbart. Visst saknade Anders H både termostat och
> >
> > > bricka när vi
> > > åkte till Frankrike och kollade hemma hos Björn?
> > >
> >
> > > Tomas
> > >
> >
> > > -----Original Message-----
> > > From: owner-detomaso@detomaso.nu
> > [mailto:owner-detomaso@detomaso.nu]On
> > > Behalf Of "Sjöblom, Krister"
> > > Sent: den 28 maj 2004 08:12
> > > To: Listan
> > > Subject: Termostat
> > >
> >
> > >
> >
> > >
> >
> > > Har diskuterat detta en aning med Gunnarsson tidigare men kan
> >
> > > inte få nog...
> > >
> >
> > > Under termostaten sitter en bricka med ett hål i(ca 15mm id).
> >
> > > Vilken typ av
> > > termostat skall användas i motorn. En standard termostat som
> >
> > > enbart öppnar
> > > mot kylaren eller en termostat med två lock där det undre
> >
> > > locket stänger
> > > cirkulationen genom brickan?
> > >
> >
> > > Vid vilken temperatur skall termostaten öppna i vår applikation?
> > >
> >
> > > Mvh
> > > /Krister
> > >
> >
> > >
> > ______________________________________________________________________
> > > "This is an e-mail from a DeLaval company. This e-mail is
> > confidential
> > > and may also be privileged. Please delete the email and notify us
> > > immediately if you are not the intended recipient. DeLaval does not
> > > enter into contracts or contractual obligations via electronic mail,
> > > unless otherwise agreed in writing between parties concerned.
> > > Thank you."
> > >
> >
> > > This communication is intended solely for the use of the
> >
> > > addressee and may
> > > contain information that is legally privileged, confidential
> >
> > > or exempt from
> > > disclosure. If you are not the intended recipient, please
> >
> > > note that any
> >
> > > dissemination, distribution, or copying of this communication
> >
> > > is strictly
> >
> > > prohibited. Anyone who receives this message in error should
> >
> > > notify the
> >
> > > sender immediately and delete it from his or her computer.
> > >
> >
> > >
> >
> >
> >
> > ______________________________________________________________________
> > "This is an e-mail from a DeLaval company. This e-mail is confidential
> > and may also be privileged. Please delete the email and notify us
> > immediately if you are not the intended recipient. DeLaval does not
> > enter into contracts or contractual obligations via electronic mail,
> > unless otherwise agreed in writing between parties concerned.
> > Thank you."
> >
>
>
> ______________________________________________________________________
> "This is an e-mail from a DeLaval company. This e-mail is confidential
> and may also be privileged. Please delete the email and notify us
> immediately if you are not the intended recipient. DeLaval does not
> enter into contracts or contractual obligations via electronic mail,
> unless otherwise agreed in writing between parties concerned.
> Thank you."
>
> This communication is intended solely for the use of the addressee and may
> contain information that is legally privileged, confidential or exempt
from
> disclosure. If you are not the intended recipient, please note that any
> dissemination, distribution, or copying of this communication is strictly
> prohibited. Anyone who receives this message in error should notify the
> sender immediately and delete it from his or her computer.
>
>
> ______________________________________________________________________
> "This is an e-mail from a DeLaval company. This e-mail is confidential
> and may also be privileged. Please delete the email and notify us
> immediately if you are not the intended recipient. DeLaval does not
> enter into contracts or contractual obligations via electronic mail,
> unless otherwise agreed in writing between parties concerned.
> Thank you."
>
______________________________________________________________________
"This is an e-mail from a DeLaval company. This e-mail is confidential
and may also be privileged. Please delete the email and notify us
immediately if you are not the intended recipient. DeLaval does not
enter into contracts or contractual obligations via electronic mail,
unless otherwise agreed in writing between parties concerned.
Thank you."