[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
SV: bromsvätska
Det är ATE 5.1 som jag själv använt (från Mekonomen). Jag visste inte att Dot 5.0 verkar vara mer eller mindre reserverat för silikon men så är det. Dot 5.1 är som den vanliga smörjan med samma kokpunkter som 5.0.
När det gäller räseroljor så är det stora skillnader mellan modellerna. Viss olja är mer eller mindre anpassad för regn (Motul RBF600 har en våt kokpunkt på 421°F) och andra oljor ska bara användas i torrare klimat.
Enklast är att strunta i dem helt.
De är bara onödigt dyra och känsliga för oss.
<snip>
Many of the racing fluids with poor wet boiling points or fluid incompatiblities (BC: Dot 5.0 alltså) were removed since these fluids are not designed for everyday use.
Fluid Dry* Wet* Est. * after 6 months (byt ut * mot BP (boiling point))
DOT 5 500 346 423 Fahrenheit
DOT 5.1 500 346 423 Fahrenheit
DOT 4 446 311 379 Fahrenheit
DOT 3 401 284 343 Fahrenheit
<eof snip>
Ref. http://www.swedishbricks.net/700900FAQ/Brake%20Fluid%20Comparison.htm
Ref. http://www.stealth316.com/2-brakefluid.htm
/BC
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Tomas Gunnarsson [mailto:guson@home.se]
Skickat: den 6 juli 2005 18:32
Till: Björn Carlsson; pantera klubb listan
Ämne: Re: bromsvätska
Jo Björn, racingvätskan är mer hygroskopisk än standardvätska som Lars skriver. Det är det som är problemet, när den är ny har den hög och fin kokpunkt men snart är den vattenbemängd och då är den sämre än en vanlig vätska som inte är lika bra som den nya racingvätskan men bättre än gammal racingvätska. Täta byten för att hålla prestanda på topp med andra ord.
Tomas
----- Original Message -----
From: "Björn Carlsson" <bjorn.carlsson@sapagroup.com>
To: "pantera klubb listan" <detomaso@detomaso.nu>
Sent: den 6 juli 2005 15:19
Subject: SV: bromsvätska
Jag håller med Törnblom och rekommenderar vanlig bromsvärska av modell Dot 4 eller 5.
Men av en liten annan anledning.
Racingvätskan brukar inte suga åt sig vatten så bra!
Värsta exemplet är silkon-dito.
(Förutom att den inte är kompatibel med vanlig bromsvätska)
För vår körning är det bättre att vatten sugs upp och att man skiftar vätskan vartannat år för att få med sig fukten ut. Raceputtarna skiftar vätska eftar varje lopp och renoverar sina system så ofta så det är andra förutsättningar.
Vätska från Mekonomen eller Feltema duger bra.
/BC
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: owner-detomaso@detomaso.nu [mailto:owner-detomaso@detomaso.nu] För Thomas Tornblom
Skickat: den 4 juli 2005 10:49
Till: detomaso@detomaso.nu; atypi@yahoo.se
Ämne: Re: bromsvätska
> From: "Lars Andersson" <atypi@yahoo.se>
> To: "SDTK-lista" <detomaso@detomaso.nu>
> Subject: bromsvätska
> Date: Mon, 4 Jul 2005 10:40:22 +0200
>
> Hej,
> jag tänkte byta bromsvätska på panteran.
> Är det viktigt att det är fullblodade rejsing grejjer man kör med
> eller är det tillräckligt med vanlig bromsvätska från macken eller så?
Det är nog bättre med vanlig dot 4 bromsvätska än racingvätska. Racingvätskan är mera hygroskopisk än vanlig vätska, vilket ökar risken för att den drar åt sig vatten.
>
>
>
> Med vänlig hälsning!
> /Lasse A
>
Thomas