[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
Re: Koppling
Hej
Lite sent men ändå...
Jag monterade som sagt en långslagig Pantera East kopplingscylinder som gav
25 mm slag mot max 15-16 mm orginal.
Min koppling "slirade" vid lite blytung gasfot, vid undersökning fann jag
att förra ägaren hade monterat 2 st tunna brickor (ca 0,5 mm/st) mellan
tryckplattans fästskruvar och svänghjulet (åtkomst via hålet i
svänghjulskåpan) jag började med att ta bort 1 st bricka fick en fungerande
koppling men backen gick inte att få i utan en massa trixande och oljud.
Efter bytet av slavcylinder har jag i stort sett problemfria växlingar.
mvh/Yngve
----- Original Message -----
From: "Ulf Märsta Bilelektro AB" <ulf@marstabilelektro.se>
To: "pantera klubb listan" <detomaso@detomaso.nu>
Sent: Wednesday, March 29, 2006 7:41 AM
Subject: Re: Koppling
kan rekomendera en slavcylinder med något mindre diameter= längre slag. det
blev klar skillnad!
kör fö med lamell från Hansen racing alltså ingen "tillplattad" som Thomas
säger. med orginal slavcylindern var det knappt det kopplade ur riktigt ,
måste ha perfekt luftat, minimum spel och pedalen i golvet för att inte få
rapande växlingar. slavcylinder med mindre diameter finns att köpa
i usa, vet inte var men jag vet att flera åker med den bla Yngve
Pettersson, annars är det inte alltför svårt att svarva en själv om man har
tillgång till svarv dvs. Uffe1
----- Original Message -----
From: "Thomas Tornblom" <Thomas.Tornblom@Hax.SE>
To: <detomaso@detomaso.nu>; <magnuslunden@yahoo.com>
Sent: Tuesday, March 28, 2006 10:10 PM
Subject: Re: Koppling
>
> > Date: Tue, 28 Mar 2006 10:45:25 -0800 (PST)
> > From: magnus lunden <magnuslunden@yahoo.com>
> > Subject: Koppling
> > To: detomaso@detomaso.nu
> >
> >
> > Motorn är startad!
> > Dock får jag inte kopplingen att fungera fullt ut.
> > Jag har ny lamell, tryckplatta, urtrampningslager,
> > huvud- och slavcylinder samt svarvat svänghjul.
> > Jag har luftat och justerat på pedal, stoppskruv och
> > slavcylinderns skruv.
> > Ingen luft kvar, pedalen tar stopp i huvudcylinder
> > innan den träffar golvet, 2 mm frispel på stoppskruv,
> > slavcylinder justerad så den bottnar samtidigt som
> > stoppskruv ligger mot anhållet.
> > Ändå kopplar den inte ur riktigt.
> > Hur långt har ni mellan stoppskruv och anhåll vid
> > påverkad pedal?
> > Jag har ca 16-17mm vid fullt nedtryckt koppling.
> > Använder vanlig bromsolja, borde väl fungera?
>
> Vad har du för lamell?
>
> Med standard slavcylinder fick tydligen DeTomaso lov att modifiera
standard
> Fordlamellen genom att plocka av beläggen och platta ihop "fjädern" som
beläggen
> sitter fastnitade till. Så om du har en standard slavcylinder och har
monterat
> en standard Fordkoppling så är det nog det du kan förvänta dig.
>
> Lösningen är endera att fixa en tunnare lamell eller montera en "long
throw"
> slavcylinder.
>
> Själv har jag köpt en Centerforcekoppling i Panterautförande, och den
skall
> fungera med standardcylindern. Skall bli intressant att se hur det funkar
med
> det likaledes nya aluminiumsvänghjulet.
>
> >
> > //Magnus
> >
>
>
> Thomas
>
>
>
- References:
- Re: Koppling
- From: Thomas Tornblom <Thomas.Tornblom@Hax.SE>
- Re: Koppling
- From: Ulf Märsta Bilelektro AB <ulf@marstabilelektro.se>