[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
Re: startmotor
Hadde samme problem med å starte min bil for flere år siden til tross for at
jeg hadde en liten "racestarter". Viste seg at startsolenoiden ikke var
montert på min bil. Satte på et helt ordinært strømrelee og har siden det
aldri hatt startproblem!
J.C
----- Original Message -----
From: "Anders Hellberg" <de_tomaso@bredband.net>
To: "'Thomas Tornblom'" <Thomas.Tornblom@Hax.SE>
Cc: <detomaso@detomaso.nu>; "'Ulf Märsta Bilelektro AB'"
<ulf@marstabilelektro.se>
Sent: Thursday, November 30, 2006 1:28 PM
Subject: SV: startmotor
> Jag har bytt alla batterikablar, kabelskor till lite grövre. jag har ju
> 2st FIA huvudströmbrytare (kraktig)en på V framskärm och en inne i bilen
> så jag har lite längre kablar än STD Panteran.
>
> Har rött Optima batteri, satt i vid köpet.
> tändnigen är rätt inställd. Har ett elektromotiv med 4st T. spolar.
>
> Ska göra värmeskydd står redan på göra listan...
> Ska också byta startrelät.
>
> /AH
>
> -----Ursprungligt meddelande-----
> Från: owner-detomaso@detomaso.nu [mailto:owner-detomaso@detomaso.nu] För
> Thomas Tornblom
> Skickat: den 30 november 2006 09:28
> Till: Ulf Märsta Bilelektro AB
> Kopia: pantera klubb listan; Anders Hellberg
> Ämne: Re: startmotor
>
>
> Ulf Märsta Bilelektro AB wrote:
>> Hej!
>>
>> "race" startmotor är säkert bra och kanske ett måste för många....
>> knappast något som de flesta av oss
>> med något så när normala motorer egentligen behöver, men "
> ballfaktorn"
>> kan ju vara viktig!
>> Tror egentligen inte att startmotorn så ofta är problemet, snarare
> brist
>> på ström/ spänningsfall i långa,gamla,tunna kablar mm.
>> Själv hade jag ungefär samma problem som du när jag köpt min bil,
>> åtgärdade det med en ny"standardstartmotor", ett rejält batteri,
> viktigt
>> att det inte bara kan lagra mycke ström utan också att
>> det kan _lämna i från_ sig mycke ström under startfasen. Vidare bytte
>> jag batterikabelskor till lite kraftigare
>> modell typ lastbil, jag bytte batterikablar både kabeln till starten
> och
>> till jordsidan, fixade nya jordpunkter
>> renslipat och med taggbrickor för bästa kontakt. Jag bytte
>> huvudströmbrytaren till en grövre modell, såna här små brytare i plast
>
>> är inget att rekomendera! och startrelät blev också utbytt. Sen fick
>> startmotorn en värmeskyddsplåt för att ta bort lite värme från
> heddersena.
>> Efter det här jobbet har det aldrig någonsin varit några startproblem!
>> Självklar bör man uppdatera generatorn så man alltid har fulladdat
>> batteri, och kolla så du har
>> tändnigen rätt inställd, annars vill ju de första tändningarna
> motarbeta
>> startmotorn.
>
> Håller med.
>
> Jag har en standardstartmotor, och har aldrig haft några som helst
> problem med den. Den snurrar med ordentlig fart, om det finns kräm i
> batteriet.
>
> Jag har samma gula Optima (deep cycle) som satt i bilen när jag köpte
> den för snart 7 år sedan, och det har dragits ur några gånger när jag
> inte kört på ett tag och glömt koppla ur batteriet. Inga problem alls
> med det heller.
>
> Jag tror att det nog snarare är ett problem med spänningsfall.
>
> En enkel test är att koppla en testlampa tvärs över startmotorn, så att
> den får samma spänning som går in till startmotorn. Om den lyser
> ordentligt samtidigt som startmotorn knappt orkar dra runt, då har du
> ett startmotorproblem. Om den lyser svagt, då har du ett
> kabel/jord-problem.
>
> Det var ju annars nån på stora listan som hittat nån modern
> Boschstartmotor, med planetväxel, som passade till Panterorna. Tror den
> kostade under $100 ($67?) på Ebay.
>
> Jag har en till synes fräsch Ford startmotor liggande, men den är till
> en automat, och passar inte utan adapter. Fick den med motorn jag köpte
> i Timrå. Min startmotor är likadan, och det sitter en välgjord
> aluminiumspacer mellan transmissionskåpan och starmotorn, och jag tror
> det var så från fabrik på min bil.
> Ulf Märsta Bilelektro AB [ulf@marstabilelektro.se]
> Thomas
>
>>
>> mvh Uffe 1 Sigtuna
>>
>> ----- Original Message -----
>> *From:* Anders Hellberg <mailto:de_tomaso@bredband.net>
>> *To:* detomaso@detomaso.nu <mailto:detomaso@detomaso.nu>
>> *Sent:* Wednesday, November 29, 2006 11:59 PM
>> *Subject:* startmotor
>>
>> hej
>>
>> har en trött startmotor vet inte om jag ska repa 400kr eller köpa
> ny
>> typ STD 1000-1200kr i överdisk luleå eller en sån där modern med
>> massor av kraft.. från USA... i så fall vilken?
>>
>> när jag ska starta så låter det som att batteriet är tomt på
> ström,
>> drar runt sakta och när man tror att den inte ska orka ett varv
> till
>> så "smäller" det till och den startar. fick nöta jätte länge på
>> macken i höstas efter många försök trodde jag att jag skulle bli
>> tvingad att få start hjälp eller dra hem Panteran men i sista
>> stunden få startade den...
>>
>> jag trodde att optima batteriet var dåligt, men det sitter nu i
>> pappas traktor och funkar bra. klarar det att starta en stor
> diesel
>> så borde det funka i Panteran också...
>>
>> så jag lämnade in startmotorn för gratis koll, killen tyckte den
> såg
>> bra ut och ganska ny för den var inte ens smutsig. han ville dock
>> byta lagerbussningarna och svarva så det skulle bli bättre
>> kontakt.
>>
>> då är ju frågan blir den så bra att jag inte får problem att
> starta
>> Panteran, har ni en STD startmotor, funkar det bra?
>>
>> han sa att Ford bara hade 2st olika startmotorer, det var bara dom
>> störta big blockarn (460?) som fick en kraftigare. alla andra fick
>> typ den jag har...
>>
>> frågade också om dom här nya kraftiga startmotorerna. han sa att
> dom
>> bara är gjorda för race motorer och inte håller något bra utan att
>> jag skulle få byta flera på ett år om man anv. bilen mycket typ
>> varje dag...
>>
>> har ni hört nått om dom nya "race" startmotorerna?
>>
>> mvh Anders H
>>
>>
>>
>> !DSPAM:456e89d4242071562831224!
>
>
> --
> Real life: Thomas Törnblom Email: Thomas.Tornblom@Hax.SE
> Snail mail: Banvallsvägen 14 Phone: +46 18 290 290
> S - 754 40 Uppsala, Sweden Cellular: +46 70 261 1372
> Fax: +46 18 290 291
>
>