[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
RE: Motorvarianter?
Snälla Tomasar...
Använd vår fina lista!
> Jag har sett "2V" och "4V" nämnas, jag trodde det betydde 2 eller 4
> portsförgasare, men det verkar som topparna skiljer.
>
> 2V-toppar har mindre kanaler än 4V-toppar. 2V anses ge bättre
> bottendrag då 4V är i största laget för en 351a. Kanalerna i
> 4V-topparna är i princip likadana som i 460-topparna har jag hört.
[BC] Stora hål i 4V så man kan slänga in hatten. Bättre bottendrag fås med
en plåtskiva (port plate) som restriktor mellan avgasport och grenrör. Finns
även för insug men gör mindre nytta.
>
> Mindre förbränningsrum->högre komp. Motsatsen är Open Chamber.
[BC] Closed Chamber klarar och högre komp utan spikning. Minst två olika
ventilstorlekar finns på Open Chamber.
>
> 4V-toppar är märkta med en "4" i ett av hörnen bredvid ventilkåpan.
> Du
> kan få se på min bil om du vill. :-) Closed eller Open Chamber vet
> jag
> inte om man kan se direkt utifrån.
[BC] Tror inte det.
Sedan så finns det block som har 2 eller 4-bultad vevaxel. Har ingen sexuell
betydelse för oss. Ett 2-bultat block saknar bara hålen för att bli
4-bultade och dessa kan borras men då måste allt riktas igen.
>
>
> Jag tror inte det. Inte 100% säker.
[BC] Ack, ack, ack vad vår Teknik-Nisse är okunnig!
Det som kan strula är diametern på axeln för fördelaren. Den är mindre för
aussi-varianten och bör fräsas upp om motorn är isär så man kan använda
standardfördelare. Andra skillnader känner jag inte till.
Men det är inte säkert att din motor verkligen är från Australien. Tommy
Karlsson -84 är det inte (oj vad det retar honom!) men min Longchamp -84 är
det. Du kan få foto sedan för jämförelse. Nu ligger den hos Motor-Nisse.
>
> Låter inget vidare. Har dämparen separerat så att yttre ringen rört
> sig axiellt? Låter som läge att plocka ur mellanväggen och kika. Det
> är rätt lätt gjort. Jag tror man använder en speciell avdragare.
> Ytterringen på dämparen är gummiupphängd så den är inte bra att dra
> på.
[BC] Okunnig om detta. Tror att det går att byta dock. Original som är
påvulkad tål nog inte så höga varv.
Men är den inte balanserad med dämparen? Hur göra med detta vid byte på
plats?
Kolla PI Motorsports site. Jag hjälpte Tibor Vislind att få en ny
svängningsdämpare härom veckan.
/BC