[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Re[2]: Motorvarianter?



     Förlåt mig Björn, jag  svarade inte alla adressater. :-(


______________________________ Reply Separator _________________________________
Subject: RE: Motorvarianter?
Author:  Björn_Carlsson <bjorn.carlsson@sapa.se> at Internet-europe
Date:    2000-05-31 13:27


Snälla Tomasar...
Använd vår fina lista!
     
     
> Jag har sett "2V" och "4V" nämnas, jag trodde det betydde 2 eller 4 
> portsförgasare, men det verkar som topparna skiljer.
>      
>      2V-toppar har mindre kanaler än 4V-toppar. 2V anses ge bättre 
>      bottendrag då 4V är i största laget för en 351a. Kanalerna i 
>      4V-topparna är i princip likadana som i 460-topparna har jag hört. 
[BC]  Stora hål i 4V så man kan slänga in hatten. Bättre bottendrag fås med 
en plåtskiva (port plate) som restriktor mellan avgasport och grenrör. Finns 
även för insug men gör mindre nytta.
>      
>      Mindre förbränningsrum->högre komp. Motsatsen är Open Chamber. 
[BC]  Closed Chamber klarar och högre komp utan spikning. Minst två olika 
ventilstorlekar finns på Open Chamber.
>      
>      4V-toppar är märkta med en "4" i ett av hörnen bredvid ventilkåpan. 
> Du 
>      kan få se på min bil om du vill. :-) Closed eller Open Chamber vet 
> jag 
>      inte om man kan se direkt utifrån. 
[BC]  Tror inte det.
     
Sedan så finns det block som har 2 eller 4-bultad vevaxel. Har ingen sexuell 
betydelse för oss. Ett 2-bultat block saknar bara hålen för att bli 
4-bultade och dessa kan borras men då måste allt riktas igen.

>      Är du full på jobbet nu igen? Det är inte vevaxeln som är fyrbultad utan 
de tre mittersta ramlageröverfallen som har två respektive fyra fästskruvar mot 
blocket.
>      

>      Jag tror inte det. Inte 100% säker.
[BC]  Ack, ack, ack vad vår Teknik-Nisse är okunnig!
Det som kan strula är diametern på axeln för fördelaren. Den är mindre för 
aussi-varianten och bör fräsas upp om motorn är isär så man kan använda 
standardfördelare. Andra skillnader känner jag inte till.
Men det är inte säkert att din motor verkligen är från Australien. Tommy 
Karlsson -84 är det inte (oj vad det retar honom!) men min Longchamp -84 är 
det. Du kan få foto sedan för jämförelse. Nu ligger den hos Motor-Nisse.
>      
>      Låter inget vidare. Har dämparen separerat så att yttre ringen rört 
>      sig axiellt? Låter som läge att plocka ur mellanväggen och kika. Det 
>      är rätt lätt gjort. Jag tror man använder en speciell avdragare. 
>      Ytterringen på dämparen är gummiupphängd så den är inte bra att dra 
>      på.
[BC]  Okunnig om detta. Tror att det går att byta dock. Original som är 
påvulkad tål nog inte så höga varv.
Men är den inte balanserad med dämparen? Hur göra med detta vid byte på 
plats?
Kolla PI Motorsports site. Jag hjälpte Tibor Vislind att få en ny 
svängningsdämpare härom veckan.
     
     Jaså nu är det OK att vara okunnig? :-) Svängningsdämparen bore vara 
     nollbalanserad och inte påverka balansen hos veven.
     
     Tomas