[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Re: Misständning



     


______________________________ Forward Header __________________________________
Subject: Re: Misständning
Author:  Tomas Gunnarsson at SEUPPDI3
Date:    2000-06-05 10:38


______________________________ Reply Separator _________________________________
Subject: Misständning
Author:  Thomas Tornblom <Thomas.Tornblom@hax.se> at Internet-europe 
Date:    2000-06-01 22:26
     
     
Jag har nu iskall kyla, +2.2°C, med min konverterade A/C :-)
     
     Burr! Tillräckligt för att igelkottarna och björnarna i skogen skall 
     gå i ide!
     
Slangen mellan kompressorn och evaporatorn behövde bytas, annars var allt OK. 
Kopplingarna på slangarna till kompressorn byttes till stålnipplar, torkfiltret 
byttes och ventiler anpassades för R134A samt fylldes med ny olja och 
köldmedium.
     
Uppsala Kyl & El verkar helt seriös och mitt jobb gick på 5800:- inkl moms. Lite
     
mer än jag räknat med, men jag tror att jag nu har en A/C i bra skick. 
Kompressorn hade ju bytts till en rotorkompressor redan innan jag köpte bilen.
     
Killen som gjorde jobbet tyckte att motorn inte verkade gå på alla cylindrar, 
och när jag känner efter så känns det som den skulle missa.
     
Jag plockade ur stiften för kontroll, och mycket riktigt så ser 7:an, och i 
mindre grad 3:an, ut att inte ha samma fina förbränning som resten.
     
Jag bytte stift idag och åkte en sväng på kanske 15km. När jag kom hem plockade 
jag ur 7:an och 8:an för jämförelse, och 8:an har börjat bygga upp ett fint 
sotlager, men 7:an saknade allt sådant. Porslinsisolatorn runt centerelektroden 
är något mörkfärgad, så det ser inte helt oanvänt ut. Stiftet var också hett när
     
jag plockade ut det, så jag tror inte att 7:an är helt död.
     
Jag tog ett av de gamla stiften och kopplade till 7:ans kabel och kollade in 
gnistorna när motorn gick, och de såg OK ut. Jag kollade dock inte med något 
jättegap.
     
Eftersom 3:an och 7:an sitter mitt emot varandra undrar jag om det finns någon 
naturlig förklaring till detta? Bilen känns ju inte slö om jag klämmer på 
ordentligt.
     
     Har du kollat det självklara som att kablarna inte är omkastade? 3an 
     tänder precis före 7an och det är lätt att de byter plats på 
     fördelarlocket... Skiftar du tänder 3an 90 grader för sent och 7an 90 
     grader för tidigt.
     
Får väl ta ett kompprov...
     
Jag upptäckte också ett fenomen med de gamla stiften som jag aldrig sett 
tidigare. Centerelektroden på alla stift utom 3:an och 7:an är lite böjd. Den 
sitter alltså inte i centrum utan några tiondelar åt sidan. Det verkar vara ett 
värmerelaterat fenomen. 
     
Stiften kanske är lite för mjuka? De gamla var Bosch HR9BC. Ett av få ställen 
som var öppna idag i Uppsala var Biltema, och de enda stift jag hittade där var 
NGK BPR6FS. Enligt en NGK-lista så ersätts Bosch HR9BC med NGK BPR4FS. Både 
BPR4FS och BPR6FS användes enligt listan till Ford 351 motorer, olika beroende 
på årsmodell. Stod inget om Cleveland. Vilket är det hårdare av BPR4FS och 
BPR6FS?
     
     Jag satte också i NGK från Biltema, jag minns inte alla siffror men 6 
     låter bekant. Gamla stiften var samma modell som de jag satte i.
     
     Tomas