[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Re[2]: Misständning



     Hallå!
     
     Nu vet jag "allt" om hårdheterna. Micro hade en fin handbok (den var 
     fastbunden...) från NGK med avkodning av deras beteckningar. 4 är ett 
     varmare stift än 6, dvs centerelektroden kyls på 4an sämre än 6an så 
     den har en högre temperatur vid drift. Jag har haft BR6FS i min bil. 
     Har även nu senast använt BPR7FS men har aldrig haft dem ur motorn 
     efter monteringen. R betyder avstört stift för övrigt. P betyder att 
     elektroden sticker lite längre ut i förbränningsutrymmet. Det finns 
     alltså både BP-, BR- och BPR-benämnda stift att få! :-)
     
     Tomas
     
     
Stiften kanske är lite för mjuka? De gamla var Bosch HR9BC. Ett av få ställen 
som var öppna idag i Uppsala var Biltema, och de enda stift jag hittade där var 
NGK BPR6FS. Enligt en NGK-lista så ersätts Bosch HR9BC med NGK BPR4FS. Både 
BPR4FS och BPR6FS användes enligt listan till Ford 351 motorer, olika beroende 
på årsmodell. Stod inget om Cleveland. Vilket är det hårdare av BPR4FS och 
BPR6FS?
     
     Jag satte också i NGK från Biltema, jag minns inte alla siffror men 6 
     låter bekant. Gamla stiften var samma modell som de jag satte i.