[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Re[2]: Motorvarianter?



[snip]
  
> >      Mindre förbränningsrum->högre komp. Motsatsen är Open Chamber. 
> [BC]  Closed Chamber klarar och högre komp utan spikning. Minst två olika 
> ventilstorlekar finns på Open Chamber.
> >      
> >      4V-toppar är märkta med en "4" i ett av hörnen bredvid ventilkåpan. 
> > Du 
> >      kan få se på min bil om du vill. :-) Closed eller Open Chamber vet 
> > jag 
> >      inte om man kan se direkt utifrån. 
> [BC]  Tror inte det.

Har nu kollat (på Tomas G:s bil) hur "4":an ser ut och var den sitter.

> blocket.
> >      
> 
> >      Jag tror inte det. Inte 100% säker.
> [BC]  Ack, ack, ack vad vår Teknik-Nisse är okunnig!
> Det som kan strula är diametern på axeln för fördelaren. Den är mindre för 
> aussi-varianten och bör fräsas upp om motorn är isär så man kan använda 
> standardfördelare. Andra skillnader känner jag inte till.
> Men det är inte säkert att din motor verkligen är från Australien. Tommy 
> Karlsson -84 är det inte (oj vad det retar honom!) men min Longchamp -84 är 
> det. Du kan få foto sedan för jämförelse. Nu ligger den hos Motor-Nisse.

Jag fick nog närmare en kubikmeter "stuff" med av Bosse när jag köpte bilen, och 
bland annat var det flera årgångar av POCA newsletter. Decembernumret -97 hade 
en mycket bra artikel om de olika topparna, med bilder.

Man kan se från utsidan om det är en Aussietopp eller inte på formen på  
topplocksbultsstudsarna (puh!) som sitter i ytterhörnen. På Australientopparna 
är dessa rektangulära medan US-versionerna är runda. Enligt detta så är min 
motor en Australienmotor.

Enligt artikeln är Aussie-topparna 2V och closed chamber.

När jag bläddrar i papperen jag fick med bilen ser jag att Bosse köpt 
4V-packningar i samband med att han köpte Holley'n och insuget från fabriken.

Någon som vet om partnummer 10301090, vilket är "Collett.aspir.x Holley" enligt 
fakturan, och med min flytande italienska har jag bestämt att detta är ett insug 
;-) är ett 4V eller 2V insug?

Eftersom jag konstaterat att den drar lite tjuvluft tror jag att jag skall lyfta 
insuget och kolla att alla prylarna är rätt modell.

Thomas T

Real life:      Thomas Törnblom             Email:  Thomas.Tornblom@Hax.SE
Snail mail:     HB Hax                      Phone:    +46  18 290 290
                Banvallsvägen 14            Fax:      +46  18 290 291
                S - 754 40 Uppsala, Sweden  Cellular: +46  70 723 9172