[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Re[10]: Skrapljudet hittat!



______________________________ Reply Separator _________________________________
Subject: Re: Re[8]: Skrapljudet hittat!
Author:  Thomas Tornblom <Thomas.Tornblom@sweden.sun.com> at Internet-europe
Date:    2000-06-15 12:41


     
> >      
> > Generatorn är också en Bosch.
> >      
> >      Vad har den för märkström?
>      
> 90A tror jag. Inbyggd regulator.
>      
>      Funderar själv på att montera en ny elektronisk regulator i min bil 
>      för att få bättre lågvarvsladdning. Det är inte krämen som fattas, det 
>      laddar på när man varvar upp men på tomgång, med "allt nödvändigt" på, 
>      går det kraftigt minus i batteriet! Riktigt långvarig kökörning skulle 
>      kunna bli ett problem. Elektroniska regulatorer är bättre på att mata 
>      på fältström(?) så att det laddar även på låga varv.
>      
     
Borde vara enkelt att kolla om generatorn räcker:
     
1) Koppla loss regulatorn
2) Mata 12V in på fältlindningen genom en brytare. 
3) Starta motorn med brytaren avstängd
4) Slå till brytaren med motorn på tomgång och alla förbrukare på. Kolla 
ampmetern om den håller sig borta från minussidan.
     
Jag är lite skeptisk til att det skall skilja särskilt mycket på tomgång. Vad 
jag kommer ihåg av mekaniska regulatorer så tar de ström från statorlindningarna
     
genom tre små dioder, och på låga varv matas allt som kommer till fältet. Jag 
tror inte en elektronisk regulator kan göra särskilt mycket där.
     
     
     Jo, men de har vanligen bara två olika fältströmmar att välja på och 
     då är den starkare fältströmmen inte tillräcklig för att hålla 
     spänningen uppe på låga varv. Jag tror inte spänningen går ostrypt 
     från smådioderna till fältet genom den gamla regulatorn. Som det är nu 
     klarar jag lasten från ca 1500 varv och uppåt men nedanför detta går 
     det minus mer och mer. Jag behöver inte gå plus vid tomgång men nu går 
     jag 30-40A back och det är i mesta laget.
     
     
Kolla att alla dioder är hela.
     
Vad är märkströmmen på den?
     
     63A tror jag. Det borde räcka för det mesta. Jag räknar med 15A för 
     lyset, 20A för ACn, 20+ för kylfläktarna, 10A för kupefläkten så det 
     borde räcka nätt och jämnt. Kylfläktarna går aldrig på landsvägen ju.
     
Tomas