[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
Re: Re[4]: Skrapljudet hittat!
> >
> > Elände! Nå, du vill väl i första hand köpa en ny och i andra hand en
> > begagnad antar jag. Jag föreslår att du först kontaktar Tommy Karlsson
> > på Mora Bil och Traktor. Han skruvar rätt mycket åt Kjell Jansson och
> > sig själv och är dessutom listigt Ford-handlare. Annars kan sagde
> > Kjell med lite tur ha en liggande, han har mycket på hyllorna. Björn C
> > kan också tänkas känna till nåt, men han är bortrest just nu och
> > ouppnåelig.
>
> Jag pressade tillbaka ringen i läge i skruvstycket. Jag hoppas det håller ihop
> tills jag får tag på en hel. Det verkar inte så viktigt om ytterringen sitter
i
> rätt vinkelläge. Balansvikten sitter ju på den inre delen. Graderingen sitter
> iofs på ytterringen, men tändningen kollar man ju på svänghjulet på denna
motor.
Jag undrar om det kan vara värme som fått dämparen att separera. Jag upptäckte
när jag skulle skruva ihop prylarna att A/C-kompressorn inte satt i linje med
remskivan utan ca 2cm för långt bak. Det förklarar en del remgnissel jag haft
från denna rem når kompressorn *inte* går. När kompressorn går var det tyst.
Tidigare ägaren hade ju bytt till en rotorkompressor och fästet mellan
kompressorn och originalfästet hade tydligen vänts ett halvt varv fel, vilket
gjorde att kompressorn satt för långt bak, och för långt från vevaxeln. När jag
fick hem bilen upptäckte jag att lagret till spännrullen skurit, och jag tycker
det ser ut som remskivan på vevaxlen gått varm i A/C-spåret, vilket är det inre.
Jag kan tänka mig att värmen krupit bakåt genom dämparen.
Å andra sidan ser man att det verkar vara ett ganska vanligt problem på 351C om
man söker på realbig-listan.
Jag hälsar Kjell Iseborn välkommen till listan också!
Thomas T