[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
Re: Re[6]: Skrapljudet hittat!
>
> Jag tror snarare att gummit blivit lite hårt med åren och separerat pga det.
> Kjell Jansson har nyligen (ja, i höstas i alla fall) bytt sin spännrulle. Det
> var visst svårt att hitta lager men han köpte hela rullen ny. Jag hade
ingenting
> av rulle eller fäste så jag tvingade dit en spännrulle från styrservot på Ford
> Granada efter att jag låtit korta axeln till rätt mått. Den rullen har ett
> vanligt metrisk lager dessutom.
Min rulle har ett vanligt metriskt SKF-lager. Fick tag på det i Stockholm.
Eftersom jag fick lov att sätta dit en kortare rem efter att ha vänt fästet rätt
så köpte jag naturligtvis en för något för kort rem :-( Jag la den runt
remskivan innan jag skruvade fast remskivan vid dämparen. Kompressorfästet har
justermån så jag justerade spänningen där i stället och struntade i att sätta
tillbaka spännaren.
>
> Såg dig på väg till jobbet idag! Jag kom på E4 när du stod och väntade på
grönt
> på Fålhagsleden! :-)
Jag var till glasmästaren och tätade vindrutan. Det har krupit in lite vatten
runt rutan när det regnar.
Jag åkte förbi Kjällander och kollade om han kan få tag på dämpare. De skulle
kolla med Kanada i em.
>
> Tomas
>
> ______________________________ Reply Separator
_________________________________
> Subject: Re: Re[4]: Skrapljudet hittat!
> Author: Thomas Tornblom <Thomas.Tornblom@Hax.SE> at Internet-europe
> Date: 2000-06-16 00:10
>
>
>
> > >
> > > Elände! Nå, du vill väl i första hand köpa en ny och i andra hand en
> > > begagnad antar jag. Jag föreslår att du först kontaktar Tommy
Karlsson
> > > på Mora Bil och Traktor. Han skruvar rätt mycket åt Kjell Jansson och
> > > sig själv och är dessutom listigt Ford-handlare. Annars kan sagde
> > > Kjell med lite tur ha en liggande, han har mycket på hyllorna. Björn
C
> > > kan också tänkas känna till nåt, men han är bortrest just nu och
> > > ouppnåelig.
> >
> > Jag pressade tillbaka ringen i läge i skruvstycket. Jag hoppas det håller
ihop
>
> > tills jag får tag på en hel. Det verkar inte så viktigt om ytterringen
sitter
> i
> > rätt vinkelläge. Balansvikten sitter ju på den inre delen. Graderingen
sitter
> > iofs på ytterringen, men tändningen kollar man ju på svänghjulet på denna
> motor.
>
> Jag undrar om det kan vara värme som fått dämparen att separera. Jag upptäckte
> när jag skulle skruva ihop prylarna att A/C-kompressorn inte satt i linje med
> remskivan utan ca 2cm för långt bak. Det förklarar en del remgnissel jag haft
> från denna rem når kompressorn *inte* går. När kompressorn går var det tyst.
>
> Tidigare ägaren hade ju bytt till en rotorkompressor och fästet mellan
> kompressorn och originalfästet hade tydligen vänts ett halvt varv fel, vilket
> gjorde att kompressorn satt för långt bak, och för långt från vevaxeln. När
jag
> fick hem bilen upptäckte jag att lagret till spännrullen skurit, och jag
tycker
> det ser ut som remskivan på vevaxlen gått varm i A/C-spåret, vilket är det
inre.
>
> Jag kan tänka mig att värmen krupit bakåt genom dämparen.
>
> Å andra sidan ser man att det verkar vara ett ganska vanligt problem på 351C
om
> man söker på realbig-listan.
>
> Jag hälsar Kjell Iseborn välkommen till listan också!
>
> Thomas T
>
>
Thomas Tornblom Tel: +46 8 623 9100 E-mail: Thomas.Tornblom@Sun.SE
Sun Microsystems AB Fax: +46 8 623 9102