[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Re[6]: Skrapljudet hittat!



Jag tror snarare att gummit blivit lite hårt med åren och separerat pga det. 
Kjell Jansson har nyligen (ja, i höstas i alla fall) bytt sin spännrulle. Det 
var visst svårt att hitta lager men han köpte hela rullen ny. Jag hade ingenting
av rulle eller fäste så jag tvingade dit en spännrulle från styrservot på Ford 
Granada efter att jag låtit korta axeln till rätt mått. Den rullen har ett 
vanligt metrisk lager dessutom.

Såg dig på väg till jobbet idag! Jag kom på E4 när du stod och väntade på grönt 
på Fålhagsleden! :-)

Tomas

______________________________ Reply Separator _________________________________
Subject: Re: Re[4]: Skrapljudet hittat!
Author:  Thomas Tornblom <Thomas.Tornblom@Hax.SE> at Internet-europe
Date:    2000-06-16 00:10


     
> > 
> >      Elände! Nå, du vill väl i första hand köpa en ny och i andra hand en 
> >      begagnad antar jag. Jag föreslår att du först kontaktar Tommy Karlsson 
> >      på Mora Bil och Traktor. Han skruvar rätt mycket åt Kjell Jansson och 
> >      sig själv och är dessutom listigt Ford-handlare. Annars kan sagde 
> >      Kjell med lite tur ha en liggande, han har mycket på hyllorna. Björn C 
> >      kan också tänkas känna till nåt, men han är bortrest just nu och 
> >      ouppnåelig.
> 
> Jag pressade tillbaka ringen i läge i skruvstycket. Jag hoppas det håller ihop
     
> tills jag får tag på en hel. Det verkar inte så viktigt om ytterringen sitter 
i 
> rätt vinkelläge. Balansvikten sitter ju på den inre delen. Graderingen sitter 
> iofs på ytterringen, men tändningen kollar man ju på svänghjulet på denna 
motor.
     
Jag undrar om det kan vara värme som fått dämparen att separera. Jag upptäckte 
när jag skulle skruva ihop prylarna att A/C-kompressorn inte satt i linje med 
remskivan utan ca 2cm för långt bak. Det förklarar en del remgnissel jag haft 
från denna rem når kompressorn *inte* går. När kompressorn går var det tyst.
     
Tidigare ägaren hade ju bytt till en rotorkompressor och fästet mellan 
kompressorn och originalfästet hade tydligen vänts ett halvt varv fel, vilket 
gjorde att kompressorn satt för långt bak, och för långt från vevaxeln. När jag 
fick hem bilen upptäckte jag att lagret till spännrullen skurit, och jag tycker 
det ser ut som remskivan på vevaxlen gått varm i A/C-spåret, vilket är det inre.
     
Jag kan tänka mig att värmen krupit bakåt genom dämparen.
     
Å andra sidan ser man att det verkar vara ett ganska vanligt problem på 351C om 
man söker på realbig-listan.
     
Jag hälsar Kjell Iseborn välkommen till listan också!
     
Thomas T