[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Re: Tändningstrasslet



     Om du har en vakuum-fördelare går det inte bra att utan vidare ta bort 
     slangarna och köra utan vakummklockornas inverkan. Tändkurvan baserat 
     på centrifugalförställningen i en vakuumfördelare är helt annorlunda 
     än på en fördelare med endast mekanisk förställning.
     
     Undrar om inte Kjelleman Jansson har experimenterat med just det?
     
     Tomas


______________________________ Reply Separator _________________________________
Subject: Tändningstrasslet
Author:  Thomas Tornblom <Thomas.Tornblom@Hax.SE> at Internet-europe
Date:    2000-08-11 22:21


Jag bytte svängdämpare igår. Fick tag på en ny, Ford original, 3400:- (arghhh)
     
Jag passade på att ställa tändningen ordentligt när jag ändå hade framsidan bar,
     
och jag upptäckte då att motorn varvar upp en hel del när man plockar bort 
vacuumslangarna  från fördelaren. Mera specifikt "retard" slangen.
     
Jag tror nu jag vet varför den den går så visset när den är kall och bara helt 
plötsligt börjar gå ordentligt när den blir varm. När motorn är kall verkar 
tändingen vara mycket sen och när den blir varm, och termokontakten för 
förtändingen öppnar, så blir helt plötsligt tändningen mycket tidigare och 
motorn varvar upp.
     
Vad rekommenderar folk, skall man ha vacuumförtändningen kopplad och mera 
specifikt, skall man ha "retarden" kopplad?
     
Apropå Autokinito:
http://www.autokinito.c.se/
     
Jag såg en 4.6L aluminium Fordmotor i bänk och en ZF liggande host Christos, 
till ett GT40-projekt.
     
Thomas