[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
Re: Tändningstrasslet
Om du har en vakuum-fördelare går det inte bra att utan vidare ta bort
slangarna och köra utan vakummklockornas inverkan. Tändkurvan baserat
på centrifugalförställningen i en vakuumfördelare är helt annorlunda
än på en fördelare med endast mekanisk förställning.
Undrar om inte Kjelleman Jansson har experimenterat med just det?
Tomas
______________________________ Reply Separator _________________________________
Subject: Tändningstrasslet
Author: Thomas Tornblom <Thomas.Tornblom@Hax.SE> at Internet-europe
Date: 2000-08-11 22:21
Jag bytte svängdämpare igår. Fick tag på en ny, Ford original, 3400:- (arghhh)
Jag passade på att ställa tändningen ordentligt när jag ändå hade framsidan bar,
och jag upptäckte då att motorn varvar upp en hel del när man plockar bort
vacuumslangarna från fördelaren. Mera specifikt "retard" slangen.
Jag tror nu jag vet varför den den går så visset när den är kall och bara helt
plötsligt börjar gå ordentligt när den blir varm. När motorn är kall verkar
tändingen vara mycket sen och när den blir varm, och termokontakten för
förtändingen öppnar, så blir helt plötsligt tändningen mycket tidigare och
motorn varvar upp.
Vad rekommenderar folk, skall man ha vacuumförtändningen kopplad och mera
specifikt, skall man ha "retarden" kopplad?
Apropå Autokinito:
http://www.autokinito.c.se/
Jag såg en 4.6L aluminium Fordmotor i bänk och en ZF liggande host Christos,
till ett GT40-projekt.
Thomas