[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
Re: Tändningstrasslet
>
> Om du har en vakuum-fördelare går det inte bra att utan vidare ta bort
> slangarna och köra utan vakummklockornas inverkan. Tändkurvan baserat
> på centrifugalförställningen i en vakuumfördelare är helt annorlunda
> än på en fördelare med endast mekanisk förställning.
Nej, jag antar det. Det man kanske skulle kunna göra är att fimpa termokontakten
så att slangarna alltid är kopplade som om motorn vore varm?
>
> Undrar om inte Kjelleman Jansson har experimenterat med just det?
>
> Tomas
>
>
> ______________________________ Reply Separator
_________________________________
> Subject: Tändningstrasslet
> Author: Thomas Tornblom <Thomas.Tornblom@Hax.SE> at Internet-europe
> Date: 2000-08-11 22:21
>
>
> Jag bytte svängdämpare igår. Fick tag på en ny, Ford original, 3400:- (arghhh)
>
> Jag passade på att ställa tändningen ordentligt när jag ändå hade framsidan
bar,
>
> och jag upptäckte då att motorn varvar upp en hel del när man plockar bort
> vacuumslangarna från fördelaren. Mera specifikt "retard" slangen.
>
> Jag tror nu jag vet varför den den går så visset när den är kall och bara helt
> plötsligt börjar gå ordentligt när den blir varm. När motorn är kall verkar
> tändingen vara mycket sen och när den blir varm, och termokontakten för
> förtändingen öppnar, så blir helt plötsligt tändningen mycket tidigare och
> motorn varvar upp.
>
> Vad rekommenderar folk, skall man ha vacuumförtändningen kopplad och mera
> specifikt, skall man ha "retarden" kopplad?
>
> Apropå Autokinito:
> http://www.autokinito.c.se/
>
> Jag såg en 4.6L aluminium Fordmotor i bänk och en ZF liggande host Christos,
> till ett GT40-projekt.
>
> Thomas
>
>
>
Real life: Thomas Törnblom Email: Thomas.Tornblom@Hax.SE
Snail mail: HB Hax Phone: +46 18 290 290
Banvallsvägen 14 Fax: +46 18 290 291
S - 754 40 Uppsala, Sweden Cellular: +46 70 723 9172