[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Re: Tändningstrasslet



> 
>      Om du har en vakuum-fördelare går det inte bra att utan vidare ta bort 
>      slangarna och köra utan vakummklockornas inverkan. Tändkurvan baserat 
>      på centrifugalförställningen i en vakuumfördelare är helt annorlunda 
>      än på en fördelare med endast mekanisk förställning.

Nej, jag antar det. Det man kanske skulle kunna göra är att fimpa termokontakten 
så att slangarna alltid är kopplade som om motorn vore varm? 


>      
>      Undrar om inte Kjelleman Jansson har experimenterat med just det?
>      
>      Tomas
> 
> 
> ______________________________ Reply Separator 
_________________________________
> Subject: Tändningstrasslet
> Author:  Thomas Tornblom <Thomas.Tornblom@Hax.SE> at Internet-europe
> Date:    2000-08-11 22:21
> 
> 
> Jag bytte svängdämpare igår. Fick tag på en ny, Ford original, 3400:- (arghhh)
>      
> Jag passade på att ställa tändningen ordentligt när jag ändå hade framsidan 
bar,
>      
> och jag upptäckte då att motorn varvar upp en hel del när man plockar bort 
> vacuumslangarna  från fördelaren. Mera specifikt "retard" slangen.
>      
> Jag tror nu jag vet varför den den går så visset när den är kall och bara helt 
> plötsligt börjar gå ordentligt när den blir varm. När motorn är kall verkar 
> tändingen vara mycket sen och när den blir varm, och termokontakten för 
> förtändingen öppnar, så blir helt plötsligt tändningen mycket tidigare och 
> motorn varvar upp.
>      
> Vad rekommenderar folk, skall man ha vacuumförtändningen kopplad och mera 
> specifikt, skall man ha "retarden" kopplad?
>      
> Apropå Autokinito:
> http://www.autokinito.c.se/
>      
> Jag såg en 4.6L aluminium Fordmotor i bänk och en ZF liggande host Christos, 
> till ett GT40-projekt.
>      
> Thomas
>      
> 
> 

Real life:      Thomas Törnblom             Email:  Thomas.Tornblom@Hax.SE
Snail mail:     HB Hax                      Phone:    +46  18 290 290
                Banvallsvägen 14            Fax:      +46  18 290 291
                S - 754 40 Uppsala, Sweden  Cellular: +46  70 723 9172