[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
RE: Plast-foringer
-----Original Message-----
From: Espen Graffer <espeng@chello.no> at Internet-europe
Sent: den 22 januari 2002 11:46
To: GUNNARSSON, TOMAS [GSO/0454]
Cc: detomaso@detomaso.nu at Internet-Europe
Subject: RE: Plast-foringer
Hei Tomas,
Takk for svaret, du stiller alltid opp på det tekniske! :-)
Og du har alltid et stort MEN...til mine store ideer! :-))
Förlåt... Det är mycket lättare att hitta fel och brister än att se det bra i
andras ideer! :-) (eller hur Björn...?)
Jeg har også tenkt på dette med ekstra belastning på chassis og a-armer
ved bruk av plast, men kan ikke forstå at det skal bli så mye hoyere enn
med de originale foringene. Dette er jo bare mine tanker, for jeg har
ingen erfaring. Har noen forsokt?
Polyurethane blir jo mye brukt, og jeg vet at det selges slike foringer
fra "vendors" i USA som er tilpasset a-armer hvor den originale
foringens ytre hylse fortsatt sitter på plass. Denne hylsen kan være et
h..... å få ut. Noen lar den derfor sitte. Med en slik tynnere
poly-foring blir det ikke mye materiale, og demping av slag kan heller
ikke bli stor.
Belastningen ökar dramatiskt när du får en stummare överföring från bärarmen
till chassifästet. Gummit gör mycket nytta där. I rallybilar har jag hört att
man har problem med att genomgående ha uniballs i chassit och använder ibland
uniball i ena änden och gummi i den andra änden av ett panhardstag tex.
Parallellitet kan proves ved innmontering av hver arm, og rettes ved
behov (tror jeg!).
Jag tror chassit är lite si och så i det avseendet... Bärarmarna är nog lättare
att fixa. Försök sticka en rak pinne med skruvens dimension genom främre och
bakre chassifästena samtidigt.
Din kommentar om friksjon mot indre hylse har jeg faktisk ikke tenkt
over. Hvorfor må foringen hindres i å rotere? Kanskje er det bra?
Eller??
Foring och foring... en plastbussning måste ju bestå av tre delar. På en
gummibussning sitter innerröret fast när skruven är dragen. Vridningen tas i
gummits flexande. En stum bussning måste ha en glidyta mot innerröret och/eller
ytterröret. Innerröret måste dras stumt i fästöronen så det inte vrider sig på
skruven. Sitter innerröret löst sitter det ju och glappar i gaffeln i chassit.
Ytterröret skall vara pressat i bärarmen och någonstans måste rörelsen ju kunna
ske. Glöm inte att bärarmarna rör sig lite i längsled också. Det är bla därför
gumibussningarna har en krage på sig antar jag. Hur löser du det med
plastbussningen? Krage på innerröret?
Spor gjerne hvorfor jeg ikke bare kjoper ferdige poly-foringer.. Det kan
jeg selvfolgelig, men det er morsomt å leke ingenior! :-)
Leka ingenjör? Vad gör du hela dagarna?!? :-D Jag trodde du jobbade som sån!
Tomas, förstår nu vem det är som sopar ihop de överblivna atomerna på IFE varje
kväll...
TOMAS GUNNARSSON wrote:
>
> Hej Espen!
>
> Plastbussningar har sina goda sidor och sina dåliga... Påfrestningarna på
fästöronen till bärarmarna får fruktansvärt mycket högre belasting tex med plast
i chassit. Racerbanor är ju ganska plana men landsvägar (inte minst norska...)
brukar bjuda på en hel del ojämnheter. Ett annat problem är att om inte alla
fyra hålen i karossen är 100% parallella och hålen i bärarmarna likaså är
parallella så kommer det att bli stora brytningar.
Amerikanerna filar gärna upp hålen till dess det passar men vad tror du
själv om att lita på friktionen för att fixera bussningens innerrör? :-/
>
> Tomas
>