[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Re: Plast-foringer



Takk igjen Tomas. Jeg kommentere også imellom.

hilsen espen


TOMAS GUNNARSSON wrote:

> 
> Hei Tomas,
> Takk for svaret, du stiller alltid opp på det tekniske! :-)
> Og du har alltid et stort MEN...til mine store ideer! :-))
> 
> Förlåt... Det är mycket lättare att hitta fel och brister än att se det bra i
> andras ideer! :-) (eller hur Björn...?)


Alt iorden Tomas, jeg trenger kritiske røster for ikke å havne helt ute
på viddene. :-))


> Belastningen ökar dramatiskt när du får en stummare överföring från bärarmen till chassifästet. Gummit gör mycket nytta där. I rallybilar har jag hört att man har problem med att genomgående ha uniballs i chassit och använder ibland uniball i ena änden och gummi i den andra änden av ett panhardstag tex.


Ah, ja. Men uniballs er jo helt stumme. Såvidt jeg vet har Mangustaen
uniballs rundtom. Jeg har ikke hørt annet enn at det er kulene som
slites, ikke chassis eller armer. Om det er sammenlignbart vet jeg ikke.

> 
> Parallellitet kan proves ved innmontering av hver arm, og rettes ved
> behov (tror jeg!).
> 
> Jag tror chassit är lite si och så i det avseendet... Bärarmarna är nog lättare att fixa. Försök sticka en rak pinne med skruvens dimension genom främre och bakre chassifästena samtidigt.


Jepp, det skal jeg gjøre.


> Din kommentar om friksjon mot indre hylse har jeg faktisk ikke tenkt
> over. Hvorfor må foringen hindres i å rotere? Kanskje er det bra?
> Eller??
> 
> Foring och foring... en plastbussning måste ju bestå av tre delar. På en
> gummibussning sitter innerröret fast när skruven är dragen. Vridningen tas i gummits flexande. En stum bussning måste ha en glidyta mot nnerröret och/eller ytterröret. Innerröret måste dras stumt i fästöronen så det inte vrider sig på skruven. Sitter innerröret löst sitter det ju och glappar i gaffeln i chassit. Ytterröret skall vara pressat i bärarmen och någonstans måste rörelsen ju kunna ske. Glöm inte att bärarmarna rör sig lite i längsled också. Det är bla därför gumibussningarna har en krage på sig antar jag. Hur löser du det med plastbussningen? Krage på innerröret?

Jeg tenkte å lage foringene som to halvdeler, med en krage på hver.
Inner-røret er bare et...ja et rør. Jeg tenkte å lage denne pakken litt
smalere enn åpningen i chassiet. Da kan jeg fylle åpningen med shims, og
slik justere caster litt ekstra. Shimsen vil således også fungere som
sidestøtte for plastforingen. Jeg har skissert det hele, og funnet at
jeg kan ha 6-8 mm shims totalt, kanskje mer også. Slik jeg ser det vil
foringen kunne gli mot både ytterring (a-arm) og hylsen (og shims).
At a-armene beveger seg i lengderetnig også, må være en uønsket
bevegelse (?). Plastforinger vil minske denne bevegelsen.

 
> Spor gjerne hvorfor jeg ikke bare kjoper ferdige poly-foringer.. Det kan
> jeg selvfolgelig, men det er morsomt å leke ingenior! :-)
> 
> Leka ingenjör? Vad gör du hela dagarna?!? :-D Jag trodde du jobbade som sån!
> Tomas, förstår nu vem det är som sopar ihop de överblivna atomerna på IFE varje
> kväll...

Du har nok rett, jeg er jo ingeniør. Men føler meg som student hver gang
jeg skal finne på noe smart! :-)
Trenger du atomer, så kom til oss. Vi har mange til overs! :-)


> 
> TOMAS GUNNARSSON wrote:
> >
> > Hej Espen!
> >
> > Plastbussningar har sina goda sidor och sina dåliga... Påfrestningarna på
> fästöronen till bärarmarna får fruktansvärt mycket högre belasting tex med plast
> i chassit. Racerbanor är ju ganska plana men landsvägar (inte minst norska...)
> brukar bjuda på en hel del ojämnheter. Ett annat problem är att om inte alla
> fyra hålen i karossen är 100% parallella och hålen i bärarmarna likaså är
> parallella så kommer det att bli stora brytningar.
> Amerikanerna filar gärna upp hålen till dess det passar men vad tror du
> själv om att lita på friktionen för att fixera bussningens innerrör? :-/
> >
> > Tomas
> >