[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

RE: SV: termostater i kylaren



-----Original Message-----
From: Thomas Tornblom <Thomas.Tornblom@Hax.SE> at Internet-europe
Sent: den 8 maj 2002 15:57
To: GUNNARSSON, TOMAS [GSO/0454]
Cc: detomaso@detomaso.nu at Internet-Europe
Subject: RE: SV: termostater i kylaren



> Date: Wed, 8 May 2002 09:25:00 +0200
> From: TOMAS.GUNNARSSON@eu.pnu.com (TOMAS GUNNARSSON)
> Subject: RE: SV: termostater i kylaren
> To: Thomas Tornblom <Thomas.Tornblom@Hax.SE>
> Cc: detomaso@detomaso.nu
>
> -----Original Message-----
> From: Thomas Tornblom <Thomas.Tornblom@Hax.SE> at Internet-europe
> Sent: den 8 maj 2002 15:09
> To: GUNNARSSON, TOMAS [GSO/0454]; anders.hellberg@bredband.net at
> Internet-Europe
> Cc: detomaso@detomaso.nu at Internet-Europe
> Subject: RE: SV: termostater i kylaren
>
> Jag har min 68 - 82 vid utloppet, den övre switchen, och skall skaffa en ny
> 95-graders att ha vid inloppet (nedre).
>
> >95 grader låter väldigt högt. Vilken eller vilka fläktar går på vilken switch
i
> detta fall?

Min fläktar har en krets för ena pushern, och en krets för den andra pushern och
suckern.

>OK

Jo, det är kanske högt med 95 grader, men jag tycker hela idén med att ha en
switch på inloppet till kylaren verkar korkad. Det man vill uppnå är ju att
returvattnet från kylaren är tillräckligt kallt. Vilken temperatur vattnet till
kylaren har skall ju vara en funktion av termostaten i motorn.

Min tanke med en 95-graders switch är att den temperaturen skall vara högre än
termostatens temperatur, så att fläktarna inte går så länge det finns
tillräcklig kyleffekt.

När kyleffekten inte räcker till så kommer utloppsvattnet från kylaren att bli
så varmt att den ena fläkten (alt lågfart) startar. Detta kommer inte att
påverka temperaturen till kylaren. När kyleffekten trots att ena fläkten går
inte räcker till så kommer vattentemperaturen till kylaren att stiga och nå upp
till 95 grader, och de andra två fläktarna startar (alt mellanfart).

Om jag kopplar insprutets fläktstyrning så kan jag sätta det på 100 grader eller
så och då dra på allt som finns i fläktväg.

>Min switch sitter i inloppsröret till kylaren så jag förstår precis vad du
menar. Jag skulle i ditt fall testa om bilen kan stå på tomgång med endast en av
fläktarna igång. Om den kan det med alla fläktarna var för sig skulle jag koppla
den med minst strömförbrukning till steg ett, näst minst till steg två, mest
till steg "EFI".

>


Hmm, man kanske skall löda in nipplar i bägge rören, nu när man ändå skall fixa
till nya rör?

>Min tempgivare har 1/8" NPTF-gänga. Min svarvkille har idag plockat upp en
nippel a' ca 50 kr på Slangservice.

Steglös PWM-styrning vore ju inte så dumt. Då bränner man ju heller inte en
massa effekt till värme i ett motstånd.

>Hade inte Richard Barkley sån fläktstyrning? Den var ganska dyr om jag minns
rätt.


> >Såg vad jag tror var en Audi-kylarkåpa på Björklinge med två olika stora
> fläktar i. Kåpan såg ut att vara ungefär i P-kylarsize.

Om det bara var en kåpa du såg så är det från en nyare Audi, typ A6:an jag har.
Den har en (ganska liten) elfläkt och en mekanisk med viskokoppling. Den gamla
100/200:an hade kylaren vid sidan om motorn och hade enbart en bauta elfläkt.

>Jag tror den hade två elfläktar men jag är inte hundra på det. Kan ju ha varit
annat fabrikat också, ibland ligger ju fel delar i bilarna.

Tomas