[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

RE: SV: termostater i kylaren




> Date: Wed, 8 May 2002 09:25:00 +0200
> From: TOMAS.GUNNARSSON@eu.pnu.com (TOMAS GUNNARSSON)
> Subject: RE: SV: termostater i kylaren
> To: Thomas Tornblom <Thomas.Tornblom@Hax.SE>
> Cc: detomaso@detomaso.nu
> 
> -----Original Message-----
> From: Thomas Tornblom <Thomas.Tornblom@Hax.SE> at Internet-europe
> Sent: den 8 maj 2002 15:09
> To: GUNNARSSON, TOMAS [GSO/0454]; anders.hellberg@bredband.net at
> Internet-Europe
> Cc: detomaso@detomaso.nu at Internet-Europe
> Subject: RE: SV: termostater i kylaren
> 
> Jag har min 68 - 82 vid utloppet, den övre switchen, och skall skaffa en ny
> 95-graders att ha vid inloppet (nedre).
> 
> >95 grader låter väldigt högt. Vilken eller vilka fläktar går på vilken switch 
i
> detta fall?

Min fläktar har en krets för ena pushern, och en krets för den andra pushern och 
suckern.

Jo, det är kanske högt med 95 grader, men jag tycker hela idén med att ha en 
switch på inloppet till kylaren verkar korkad. Det man vill uppnå är ju att 
returvattnet från kylaren är tillräckligt kallt. Vilken temperatur vattnet till 
kylaren har skall ju vara en funktion av termostaten i motorn.

Min tanke med en 95-graders switch är att den temperaturen skall vara högre än 
termostatens temperatur, så att fläktarna inte går så länge det finns 
tillräcklig kyleffekt.

När kyleffekten inte räcker till så kommer utloppsvattnet från kylaren att bli 
så varmt att den ena fläkten (alt lågfart) startar. Detta kommer inte att 
påverka temperaturen till kylaren. När kyleffekten trots att ena fläkten går 
inte räcker till så kommer vattentemperaturen till kylaren att stiga och nå upp 
till 95 grader, och de andra två fläktarna startar (alt mellanfart).

Om jag kopplar insprutets fläktstyrning så kan jag sätta det på 100 grader eller 
så och då dra på allt som finns i fläktväg.

> 
> Jag funderar på att parallellkoppla alla tre fläktarna och skaffa ett
> fläktmotstånd från en 80-tals Audi 100 2.3. Med detta kan man styra fläktarna 
i
> tre hastigheter, och tre fläktar som snurrar långsamt låter mindre än en på
> fullvarv. Jag har ju fläktstyrning från insprutet, och kan programmera det 
till
> valfri temp. Det är dock motortemp och den är ju egentligen irrelevant. Den
> relevanta tempen är ju returen från kylaren.
> 
> >Det låter mycket trevligare att koppla fläktarna på full fart och i olika
> sekvens. När jag mätte strömförbrukningen på kupefläkten drog den nästan exakt
> lika mycket på hel- och halvfart. Mycket malla som man bränner bort med andra
> ord. Varför inte koppla en fläkt på varje switch och en på fläktstyrningen 
från
> sprutet? Som parantes kan jag nämna att jag i ett av mina nya kylrör sätter en
> tempgivare för en vattentempmätare på retursidan. Skall bli mycket intressant
> att se vad den visar. Jag kan sedan utnyttja den signalen till en egen
> elektronisk fläktstyrning tänkte jag. Den gamla mekaniska termoswitchen kan
> ligga kvar som backup.

Hmm, man kanske skall löda in nipplar i bägge rören, nu när man ändå skall fixa 
till nya rör?

Steglös PWM-styrning vore ju inte så dumt. Då bränner man ju heller inte en 
massa effekt till värme i ett motstånd.

> 
> Jag tänkte kolla på en sådan fläkt också. De största är på 770W (> 1 hk), och
> vid fullvarv är det orkan. De är rätt tysta vid låg och mellanhastighet och 
har
> avsevärd kapacitet även då.
> 
> >Såg vad jag tror var en Audi-kylarkåpa på Björklinge med två olika stora
> fläktar i. Kåpan såg ut att vara ungefär i P-kylarsize.

Om det bara var en kåpa du såg så är det från en nyare Audi, typ A6:an jag har. 
Den har en (ganska liten) elfläkt och en mekanisk med viskokoppling. Den gamla 
100/200:an hade kylaren vid sidan om motorn och hade enbart en bauta elfläkt.

> 
> Tomas
> 
> 

Thomas