[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
RE: Förtändning
> From: "Stefan Jelvin (ERA)" <Stefan.Jelvin@era.ericsson.se>
> To: "'Thomas Tornblom'" <Thomas.Tornblom@Hax.SE>
> Cc: "'detomaso@detomaso.nu'" <detomaso@detomaso.nu>
> Subject: RE: Förtändning
> Date: Fri, 24 May 2002 11:16:02 +0200
>
> 12 grader på tomgång. 36 grader från knappt 4000 rpm. Blyfritt 98 + OKQ8
"tillsats".
> Har även kört blyfritt 95. Funkade också.
Du har closed chamber 4V toppar eller hur?
Har du "dishade" eler flata kolvtoppar?
> /Stefan
>
Thomas
> -----Original Message-----
> From: Thomas Tornblom [mailto:Thomas.Tornblom@Hax.SE]
> Sent: den 24 maj 2002 09:46
> To: tomas.gunnarsson@pharmacia.com
> Cc: detomaso@detomaso.nu
> Subject: Förtändning
>
>
> Vet du hur mycket förtändning du har?
>
> Jag åkte ut för att logga och justera insprutet igår, blev ingen packning
fixad,
> och jag kan ju konstatera att den inte alls vill ha lika mycket timing nu.
>
> I fjol hade jag ju problem med att den var slö, och inte förrän jag hissat
> WOT-tändningen från 26 grader till 36 så blev det ordentlig skjuts. Då körde
jag
> på blyfri 95.
>
> I går klämde jag på lite, och det lät som en smärre stenkross vid ca 3500rpm,
> vilket är varvet där jag matar på 36 grader. Jag återgick till standard 5.0
> timing (26 grader) och då spikade den inte alls. Kör på blyfri 98 numera.
>
> Jag pillade lite försiktigt på den och redan vid 28 grader spikar den till
lite.
>
> Trevligt att kunna ändra tändningen utan att ens spänna av sig bältet :-)
>
> Jag loggade även tomgången, och enligt standardtrimmningen för en 5.0 så drar
> den i sig ca 20kg/h luft vid 672 rpm, vilket enligt
> http://www.pro-flow.com/30flow.htm motsvarar ca 6hk.
>
> I fjol drog min i sig ca 28kg/h, eller ca 9hk. I går ville den ca 35kg/h,
eller
> ca 11hk. Skall bli spännande att se hur det artar sig när den blir ordentligt
> inkörd och jag byter till syntet.
>
> En 5.0:a har rullyftare tror jag, vilket säkert bidrar positivt.
>
> Kamkurvorna kan säkert påverka också. Jag tänkte köra en vakuumtest någon
kväll.
> Efter inkörning så tror jag jag skall kolla leakdown och kompression också.
>
> Thomas
>
>
Thomas Tornblom Tel: +46 8 631 2100 E-mail: Thomas.Tornblom@Sun.COM
Sun Microsystems AB Fax: +46 8 631 1102