[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
RE: Förtändning
> From: "Stefan Jelvin (ERA)" <Stefan.Jelvin@era.ericsson.se>
> To: "'Thomas Tornblom'" <tt30446@mailhost.Sweden.Sun.COM>
> Cc: detomaso@detomaso.nu
> Subject: RE: Förtändning
> Date: Fri, 24 May 2002 11:40:12 +0200
>
> Closed chamber 4V med flata kolvar.
> Rostfria ventiler, bronsstyrningar och rullvippor, men inga hårda säten.
Ok.
Har du/ni vakuum anslutet till fördelaren?
Som vakuumet fungerade på min Bosch/Motorcraft-fördelare så sänktes tändningen
några grader (8?) vid fullgas och höjdes vid delgas.
> /Stefan
Thomas
>
> -----Original Message-----
> From: Thomas Tornblom [mailto:tt30446@mailhost.Sweden.Sun.COM]
> Sent: den 24 maj 2002 11:23
> To: Stefan.Jelvin@era.ericsson.se
> Cc: detomaso@detomaso.nu
> Subject: RE: Förtändning
>
>
>
> > From: "Stefan Jelvin (ERA)" <Stefan.Jelvin@era.ericsson.se>
> > To: "'Thomas Tornblom'" <Thomas.Tornblom@Hax.SE>
> > Cc: "'detomaso@detomaso.nu'" <detomaso@detomaso.nu>
> > Subject: RE: Förtändning
> > Date: Fri, 24 May 2002 11:16:02 +0200
> >
> > 12 grader på tomgång. 36 grader från knappt 4000 rpm. Blyfritt 98 + OKQ8
> "tillsats".
> > Har även kört blyfritt 95. Funkade också.
>
> Du har closed chamber 4V toppar eller hur?
>
> Har du "dishade" eler flata kolvtoppar?
>
> > /Stefan
> >
>
> Thomas
>
> > -----Original Message-----
> > From: Thomas Tornblom [mailto:Thomas.Tornblom@Hax.SE]
> > Sent: den 24 maj 2002 09:46
> > To: tomas.gunnarsson@pharmacia.com
> > Cc: detomaso@detomaso.nu
> > Subject: Förtändning
> >
> >
> > Vet du hur mycket förtändning du har?
> >
> > Jag åkte ut för att logga och justera insprutet igår, blev ingen packning
> fixad,
> > och jag kan ju konstatera att den inte alls vill ha lika mycket timing nu.
> >
> > I fjol hade jag ju problem med att den var slö, och inte förrän jag hissat
> > WOT-tändningen från 26 grader till 36 så blev det ordentlig skjuts. Då körde
> jag
> > på blyfri 95.
> >
> > I går klämde jag på lite, och det lät som en smärre stenkross vid ca
3500rpm,
> > vilket är varvet där jag matar på 36 grader. Jag återgick till standard 5.0
> > timing (26 grader) och då spikade den inte alls. Kör på blyfri 98 numera.
> >
> > Jag pillade lite försiktigt på den och redan vid 28 grader spikar den till
> lite.
> >
> > Trevligt att kunna ändra tändningen utan att ens spänna av sig bältet :-)
> >
> > Jag loggade även tomgången, och enligt standardtrimmningen för en 5.0 så
drar
> > den i sig ca 20kg/h luft vid 672 rpm, vilket enligt
> > http://www.pro-flow.com/30flow.htm motsvarar ca 6hk.
> >
> > I fjol drog min i sig ca 28kg/h, eller ca 9hk. I går ville den ca 35kg/h,
> eller
> > ca 11hk. Skall bli spännande att se hur det artar sig när den blir
ordentligt
> > inkörd och jag byter till syntet.
> >
> > En 5.0:a har rullyftare tror jag, vilket säkert bidrar positivt.
> >
> > Kamkurvorna kan säkert påverka också. Jag tänkte köra en vakuumtest någon
> kväll.
> > Efter inkörning så tror jag jag skall kolla leakdown och kompression också.
> >
> > Thomas
> >
> >
>
>
> Thomas Tornblom Tel: +46 8 631 2100 E-mail: Thomas.Tornblom@Sun.COM
> Sun Microsystems AB Fax: +46 8 631 1102
>
Thomas Tornblom Tel: +46 8 631 2100 E-mail: Thomas.Tornblom@Sun.COM
Sun Microsystems AB Fax: +46 8 631 1102