[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
RE: Förtändning
14 grader på tomgång, +24 till vid 2800. Ingen vakuumförställning. Ökade
till 14 från 12 nu i vår och tyckte den kändes "på" på låga varv på ett sätt
som jag saknat tidigare. Inga spikningsproblem som jag kan höra.
Tomas
-----Original Message-----
From: Thomas Tornblom [mailto:Thomas.Tornblom@Hax.SE]
Sent: den 24 maj 2002 09:46
To: GUNNARSSON, TOMAS [GSO/0454]
Cc: detomaso@detomaso.nu
Subject: Förtändning
Vet du hur mycket förtändning du har?
Jag åkte ut för att logga och justera insprutet igår, blev ingen packning
fixad,
och jag kan ju konstatera att den inte alls vill ha lika mycket timing nu.
I fjol hade jag ju problem med att den var slö, och inte förrän jag hissat
WOT-tändningen från 26 grader till 36 så blev det ordentlig skjuts. Då körde
jag
på blyfri 95.
I går klämde jag på lite, och det lät som en smärre stenkross vid ca
3500rpm,
vilket är varvet där jag matar på 36 grader. Jag återgick till standard 5.0
timing (26 grader) och då spikade den inte alls. Kör på blyfri 98 numera.
Jag pillade lite försiktigt på den och redan vid 28 grader spikar den till
lite.
Trevligt att kunna ändra tändningen utan att ens spänna av sig bältet :-)
Jag loggade även tomgången, och enligt standardtrimmningen för en 5.0 så
drar
den i sig ca 20kg/h luft vid 672 rpm, vilket enligt
http://www.pro-flow.com/30flow.htm motsvarar ca 6hk.
I fjol drog min i sig ca 28kg/h, eller ca 9hk. I går ville den ca 35kg/h,
eller
ca 11hk. Skall bli spännande att se hur det artar sig när den blir
ordentligt
inkörd och jag byter till syntet.
En 5.0:a har rullyftare tror jag, vilket säkert bidrar positivt.
Kamkurvorna kan säkert påverka också. Jag tänkte köra en vakuumtest någon
kväll.
Efter inkörning så tror jag jag skall kolla leakdown och kompression också.
Thomas