[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
RE: hjulinställning
> From: "GUNNARSSON, TOMAS [GSO/0454]" <tomas.gunnarsson@pharmacia.com>
> To: "'Thomas Tornblom'" <Thomas.Tornblom@Hax.SE>
> Cc: "'detomaso@detomaso.nu'" <detomaso@detomaso.nu>
> Subject: RE: hjulinställning
> Date: Tue, 28 May 2002 07:49:27 -0400
>
> Jag tycker siffrorna låter låga. Jag vägde mig (och bilen) häromåret på
> bilprovningens våg i Uppsala och den lär inte ha någon offset på 80 kg då
> den skall användas vid regbesiktningar. Jag vägde bara axelvis och totalen
> och fick 650 kg på framaxeln och 900 på bakaxeln. Totalen blev snyggt 1550.
> Då var det med mig i (7... eh, 85 kg sådär), tämligen full tank, reservhjul
> (fram), domkraft (fram), brandsläckare (kupen), AC (tror jag) men ingen
> bagagebalja. Det verkar otroligt att GT5an är så mycket lättare än min bil.
> Vad står det i dina regpapper Thomas?
1540, har jag för mig.
Jo, som jag sa så går summorna ihop bättre om man adderar cirkus 50kg till varje
vikt.
>
> Tomas
>
Thomas
> -----Original Message-----
> From: Thomas Tornblom [mailto:Thomas.Tornblom@Hax.SE]
> Sent: den 28 maj 2002 13:38
> To: detomaso@detomaso.nu
> Subject: RE: hjulinställning
>
>
> Eftersom jag åker leksaksbil till jobbet idag, och passerade en av
> vägverkets
> vågar på väg till Hansen, så kunde jag givetvis inte hålla mig:
>
> ---
> tot: 1500
> f: 580
> b: 840
> v: 760
> h 700
> vf: 300
> hf: 240
> vb: 400
> hb: 380
> ---
>
> Vågen är väl närmast avsedd för tunga fordon, och precisionen lämnar väl
> kanske
> en del att önska.
>
> Om man tittar på siffrorna ovan så verkar upplösningen inte vara den allra
> bästa (20kg?). Den står dessutom konstant på 80kg när inget finns på den.
> Siffrorna ovan är kompenserade för det.
>
> Man ser ju att den är rätt baktung.
>
> Balansen V/H verkar rätt bra tycker jag, med 60kg mera på vänster sida. Nu
> väger jag iofs några kg mera, men rätt OK ändå.
>
> Om man lägger till nånstans 40 - 60kg på alla siffror så blir summorna
> ganska
> hyfsade.
>
> Fulltankad med förare, men utan reserv och verktyg.
>
> Jag testade F/B från båda håll på vågen, och fick samma värden.
>
> Thomas
>
Real life: Thomas Törnblom Email: Thomas.Tornblom@Hax.SE
Snail mail: HB Hax Phone: +46 18 290 290
Banvallsvägen 14 Fax: +46 18 290 291
S - 754 40 Uppsala, Sweden Cellular: +46 70 261 1372