[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

RE: hjulinställning



Jag tycker siffrorna låter låga. Jag vägde mig (och bilen) häromåret på
bilprovningens våg i Uppsala och den lär inte ha någon offset på 80 kg då
den skall användas vid regbesiktningar. Jag vägde bara axelvis och totalen
och fick 650 kg på framaxeln och 900 på bakaxeln. Totalen blev snyggt 1550.
Då var det med mig i (7... eh, 85 kg sådär), tämligen full tank, reservhjul
(fram), domkraft (fram), brandsläckare (kupen), AC (tror jag) men ingen
bagagebalja. Det verkar otroligt att GT5an är så mycket lättare än min bil.
Vad står det i dina regpapper Thomas?

Tomas

-----Original Message-----
From: Thomas Tornblom [mailto:Thomas.Tornblom@Hax.SE]
Sent: den 28 maj 2002 13:38
To: detomaso@detomaso.nu
Subject: RE: hjulinställning


Eftersom jag åker leksaksbil till jobbet idag, och passerade en av
vägverkets 
vågar på väg till Hansen, så kunde jag givetvis inte hålla mig:

---
tot: 1500
f: 580
b: 840
v: 760
h 700
vf: 300
hf: 240
vb: 400
hb: 380
---

Vågen är väl närmast avsedd för tunga fordon, och precisionen lämnar väl
kanske 
en del att önska.

Om man tittar på siffrorna ovan så verkar upplösningen inte vara den allra 
bästa (20kg?). Den står dessutom konstant på 80kg när inget finns på den. 
Siffrorna ovan är kompenserade för det.

Man ser ju att den är rätt baktung.

Balansen V/H verkar rätt bra tycker jag, med 60kg mera på vänster sida. Nu 
väger jag iofs några kg mera, men rätt OK ändå.

Om man lägger till nånstans 40 - 60kg på alla siffror så blir summorna
ganska 
hyfsade.

Fulltankad med förare, men utan reserv och verktyg.

Jag testade F/B från båda håll på vågen, och fick samma värden.

Thomas