[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

RE: Bränsletryck.



Hallå Ingemar!
 
Jag har kört med mekanisk std-pump fram till i fjol. Jag hade samma tryck som du beskriver, det föll till "ingenting" vid 5000 varv. Jag bytte till en bättre beg. pump med exakt samma reslutat. I vintras satte jag dit en Carter elpump (kostade ungefär som du skriver) och nu har jag samma tryck (ca 7 psi) från tomgång upp till 5000. Trevligt! Tyvärr varvar det ändå inte mer än ca 5300 varv... Precis som du beskriver har jag samma symptom som vid ventilsläpp. Jag har bytt ventilfjädrar, hydraullyftare och kollat fjädrarnas inspänningslängd. Dessutom har jag bytt tändspole, stift, tändkablar och justerat tändkurvan i fördelaren. Ingen skillnad märktes vid någon av åtgärderna vad gäller motorns maxvarv. Motorn drar som tåget fram till varvstoppet så det är liksom inte att den tappar orken. Nästa grej är att testa med en annan fördelare och shimsa in ventillyftarnas förspänning. Sen har jag f-imej bytt nästan allt rörligt i motorn utom själva kammen och vevrörelsen! :-|
 
Tomas
-----Original Message-----
From: Ingemar Nilsson [mailto:byxan@ebox.tninet.se]
Sent: den 28 augusti 2002 12:56
To: detomaso@detomaso.nu
Subject: Bränsletryck.

Hej allihopa
Jag har haft lite problem vid 5500 -5800 rpm, skall klara 6500rpm med de sakerna jag har i den. Jag trodde att ventilerna släppte och har luskat i inställningar av vippor, konditonen på ventilfjädrar ja allt. Tills igår då jag satte en bränsletrycksmätare på plats.
Jag har kört med en ny orginalpump sen helrenoveringen så den har gått max 1700 mil.
När jag startade upp bilen så stod mätarn på 6psi vilket är bra. 5-6psi på en orginalpump är vad som rekomenderas vad jag har förstått. När jag gasade gick den ner lite vilket verkade ok. Men hur var det under belastning tjaa bara ut och åka, jag drog ut den på 2an och 3an och vad den klarade då var 1,5-2psi vid 5400 varv vilket är alldeles för lågt. Detta innebär att jag tömmer flötörhusen totalt och bilen kan inte mer. Känslan är som när ventilerna flyter. Jag nämner detta om någon har liknade problem.
Nu har jag beställt en Holly street pump på Summit a 65 dollar den ligger på 6-8 psi
Enligt en artikel i Car Craft så räkanar de med att en orginal bränslepump klarar 300 hästar sen klarar den inte hålla trycket.
Min förgasare är en 800cfm dubbelpump
Må väl
Ingemar