Hallå
Ingemar!
Jag
har kört med mekanisk std-pump fram till i fjol. Jag hade samma tryck som du
beskriver, det föll till "ingenting" vid 5000 varv. Jag bytte till en bättre
beg. pump med exakt samma reslutat. I vintras satte jag dit en Carter elpump
(kostade ungefär som du skriver) och nu har jag samma tryck (ca 7 psi) från
tomgång upp till 5000. Trevligt! Tyvärr varvar det ändå inte mer än ca 5300
varv... Precis som du beskriver har jag samma symptom som vid ventilsläpp. Jag
har bytt ventilfjädrar, hydraullyftare och kollat fjädrarnas
inspänningslängd. Dessutom har jag bytt tändspole, stift, tändkablar och
justerat tändkurvan i fördelaren. Ingen skillnad märktes vid någon av åtgärderna
vad gäller motorns maxvarv. Motorn drar som tåget fram till varvstoppet så det
är liksom inte att den tappar orken. Nästa grej är att testa med en annan
fördelare och shimsa in ventillyftarnas förspänning. Sen har jag f-imej bytt
nästan allt rörligt i motorn utom själva kammen och vevrörelsen!
:-|
Tomas
-----Original Message-----
From: Ingemar Nilsson [mailto:byxan@ebox.tninet.se] Sent: den 28 augusti 2002 12:56 To: detomaso@detomaso.nu Subject: Bränsletryck. Hej allihopa
Jag har haft lite problem vid 5500 -5800 rpm, skall
klara 6500rpm med de sakerna jag har i den. Jag trodde att ventilerna
släppte och har luskat i inställningar av vippor, konditonen på ventilfjädrar ja
allt. Tills igår då jag satte en bränsletrycksmätare på plats.
Jag har kört med en ny orginalpump sen
helrenoveringen så den har gått max 1700 mil.
När jag startade upp bilen så stod mätarn på 6psi
vilket är bra. 5-6psi på en orginalpump är vad som rekomenderas vad jag har
förstått. När jag gasade gick den ner lite vilket verkade ok. Men hur var det
under belastning tjaa bara ut och åka, jag drog ut den på 2an och 3an och vad
den klarade då var 1,5-2psi vid 5400 varv vilket är alldeles för
lågt. Detta innebär att jag tömmer flötörhusen totalt och bilen kan
inte mer. Känslan är som när ventilerna flyter. Jag nämner detta om någon har
liknade problem.
Nu har jag beställt en Holly street pump
på Summit a 65 dollar den ligger på 6-8 psi
Enligt en artikel i Car Craft så räkanar de med att
en orginal bränslepump klarar 300 hästar sen klarar den inte
hålla trycket.
Min förgasare är en 800cfm dubbelpump
Må väl
Ingemar
|