[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Spikning



Jag kan nu rapportera att jag har hittat och eliminerat problemet med den magra 
gången.

Det var luftmassemätaren som var "kontaminerad", dvs platinatrådarna var 
inbäddade i smuts på filtersidan, vilket gjorde att den rapporterade för mycket 
luft vid låga flöden och för lite luft vid höga flöden.

Jag trodde den var kass, men det räckte med att försiktigt göra ren trådarna. 
När den tidigare, trots att jag skruvat upp kurvan, rapporterade max 750kg/h 
luft rapporterar den nu 900kg/h med den nominella kurvan.

Orsakas tydligen ofta av överambitiös oljning av K&N filter...

Jag har kunnat skruva på lite mera timing, men inte så mycket som jag skulle 
vilja.

Om jag drar till rödstreck så går det fint med 32 - 34 grader på tvåan och trean 
om motorn först fått vila lite på tomgång. På fyran börjar den spika lite lätt 
över ca 4000 rpm och ganska mycket på femman.

Beror detta på "hot spots" i förbränningsrummen som värms upp på tvåan och trean 
och sedan orsakar detonation på fyran och femman?

I så fall borde man väl bli av med det med tilljämning och polering av 
förbränningsrummen? Det finns en hel del gjut-knotter och skarpa kanter efter 
ventilfräsning som det bör vara rätt lätt att eliminera.

Thomas