[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

RE: Tändkablar



Klintberg & Way kunde beställa hem tändkablarna.
De begärde 1390:- plus moms. Dvs drygt 1700:-

Plötsligt känns det nästan motiverat att köpa från staterna igen.
/Krister

-----Original Message-----
From: Thomas Tornblom [mailto:tt30446@mailhost.Sweden.Sun.COM]
Sent: onsdagen den 18 september 2002 09:28
To: Sjoblom, Krister
Subject: RE: Tändkablar



> Subject: RE: Tändkablar
> Date: Wed, 18 Sep 2002 10:08:13 +0200
> From: "Sjoblom, Krister" <Krister.Sjoblom@delaval.com>
> To: "Thomas Tornblom" <tt30446@mailhost.Sweden.Sun.COM>
> 
> Hmm. Jo det blev visst lite påslag på priset. Jag inser att det kanske är värt 
ett försök till att få tag på några vettiga kablar inom landets gränser.

Har du kollat med Ford-handlaren?  M12259C301 är ju ett Fordnummer, så det borde 
gå att fixa.

> 
> Vet du om det finns någon som säljer vettiga vevhusvent-lock till alu 
ventilkåporna?

Nej, jag är också på jakt efter detta. Det finns snygga där man sätter på en 
gängad anslutning på kåpan, men sedan är de endera helt täta eller ventilerar ut 
i luften. Jag har bytt ett av locken jag hade mot en gummibussning som passar 
runt PCV-ventilen och det andra har en korkpackning, som tyvärr inte tätar 
ordentligt. Med insprutet måste jag täta vevhuset så gott det går fór att få bra 
kvalitet på tomgången. Jag har ju t om snickrat till en O-ringad oljesticka.

Ev skulla man kunna svetsa på en nippel för vevhusventillationen och sedan 
använda ett tätt lock.

> Jag köpte Hansens lock med bajonettfattning men de känns väldigt billiga. 
dessuton verkar de vara gjorda för att sitta på ventilkåpor i tunn plåt. De 
sitter lösare och lösare för varje gång man sätter dit eller tar bort dem.

> 
> /Krister
> 
> 

thomas

> 
> -----Original Message-----
> From: Thomas Tornblom [mailto:tt30446@mailhost.Sweden.Sun.COM]
> Sent: onsdagen den 18 september 2002 08:30
> To: Sjoblom, Krister
> Cc: tomas.gunnarsson@pharmacia.com
> Subject: RE: Tändkablar
> 
> 
> 
> > Subject: RE: Tändkablar
> > Date: Wed, 18 Sep 2002 09:08:11 +0200
> > From: "Sjoblom, Krister" <Krister.Sjoblom@delaval.com>
> > To: "Thomas Tornblom" <tt30446@mailhost.Sweden.Sun.COM>
> > 
> > Låter kanon.
> > Jag köpte in ett paket Accel-kablar och insåg att det faktiskt inte funkar 
med 
> 90 grader. Paketet skall nu returneras.
> > 
> > Har du någon uppfattning om leveranstid från Summit Racing?
> 
> Jag brukar beställa och få det levererat till Mike Drew i Kalifornien, som 
sedan 
> vidarebefordrar hit.
> 
> Mike är American Airlines-pilot och har 80% (!) rabatt på FedEx overnight. 
> Beroende på om prylarna finns hemma på Summit eller inte så tar det några 
dagar, 
> och när Mike sedan får iväg paketet så brukar det ta 1½ dag hit till jobbet.
> 
> Mike är Panteraägare, men hans Pantera är inte körbar. Han är dock makalöst 
> vänlig och flyger runt USA och hjälper folk (gratis såvitt jag vet) med att 
> titta på bilar och även fixa dem, hans rykte säger dock att han har sönder 
mera 
> än fixar, kallas ibland Drewsaster ;-) Han har erbjudit sig att skicka prylar 
> till DeTomasoägare i Sverige, och han skickar ofta prylar till Europa.
> 
> Jag brukar betala hans utlägg via PayPal, med ett tillägg eftersom PayPal tar 
> 2.9% i kommission.
> 
> Du kan kontakta honom på:
> MikeLDrew@aol.com
> 
> Hälsa från mig om du kontaktar honom.
> 
> Jag skulle nog samla ihop lite mera prylar innan jag beställer från Summit. 
Det 
> blir lite väl mycket påslag och jobb för bara en tändkabelsats.
> 
> Sista skeppningen via Mike innehöll två kartonger prylar och två Yokohama 
> 345/35x15 bakdäck. Hans "Scirocco of Doom" var rätt full.
> 
> Du kan beställa deras katalog på webben. Kostar inget och kommer ny varannan 
> månad.
> 
> Hör av dig om du skall beställa. Jag har säkert nåt jag behöver ;-) 
> 
> > /Krister
> > 
> 
> Thomas
> 
> > -----Original Message-----
> > From: Thomas Tornblom [mailto:tt30446@mailhost.Sweden.Sun.COM]
> > Sent: tisdagen den 17 september 2002 10:33
> > To: Sjoblom, Krister
> > Subject: RE: Tändkablar
> > 
> > 
> > 
> > > Subject: RE: Tändkablar
> > > Date: Tue, 17 Sep 2002 11:14:21 +0200
> > > From: "Sjoblom, Krister" <Krister.Sjoblom@delaval.com>
> > > To: "Thomas Tornblom" <tt30446@mailhost.Sweden.Sun.COM>
> > > 
> > > Jag har också en ny brytarlös fördelare med HEI 
> anslutningar(nippelvarianten).
> > > Vem är återförsäljare för Ford Motorsport?
> > 
> > Ford?
> > 
> > Jag köpte mina från Summit Racing i samband med att jag köpte en massa annat 
> > därifrån:
> > 
> > http://store.summitracing.com/partdetail.asp?part=6813
> > 
> > Partnumret är (FMS-) M12259C301. De är egentligen för 302 och 351W. Finns 
även 
> > gula (Y istf C i numret) och röda (R istf C i numret).
> > 
> > > Skulle vilja ha tag på hattar som är vinklade 90 grader för att få bort 
> > kablarna från headers-rörena.
> > 
> > De kablar jag har har 45-graders vinkel på stifthattarna och 90 grader på 
> > fördelarhattarna. Det går bra att vinkla kablarna bort från grenrören. Jag 
> tror 
> > det kan bli trickigt med 90 graders vinkel.
> > 
> > 
> > > /Krister
> > > 
> > 
> > Thomas
> > 
> > > -----Original Message-----
> > > From: Thomas Tornblom [mailto:tt30446@mailhost.Sweden.Sun.COM]
> > > Sent: tisdagen den 17 september 2002 09:58
> > > To: detomaso@detomaso.nu; Sjoblom, Krister
> > > Subject: Re: Tändkablar
> > > 
> > > 
> > > 
> > > > Subject: Tändkablar
> > > > Date: Tue, 17 Sep 2002 10:31:38 +0200
> > > > From: "Sjoblom, Krister" <Krister.Sjoblom@delaval.com>
> > > > To: "Listan" <detomaso@detomaso.nu>
> > > > 
> > > > 
> > > > Noterade att tändkablarna har blivit en aning för varma. Isoleringen har 
> > > torkat och spruckit. (Ett under att bilen har gått att köra 
överhuvudtaget).
> > > > Trodde inte att siliconkablar kunde råka ut för sånt.
> > > > 
> > > > Rekomenderas nån speciell typ av tändkablar framför någon annan?
> > > > Tänkte köpa Accel's "gör det själv" kit. -Bra eller dåligt?
> > > 
> > > Jag köpte ett dylikt första året, och det är ett pyssel att få till 
> > kabelskorna 
> > > till fördelaren. Jag har ingen bra tång för detta och anslutningarna känns 
> > lite 
> > > osäkra. Fast jag ser att Hansen har ett Accel-verktg för detta, så det går 
> > > kanske att få till.
> > > 
> > > Jag har nu Ford Motorsport-kablar, fast de är ju för moderna fördelarlock 
> med 
> > > nipplar av samma typ som tändstiften. Jag fick lov att byta kablar när jag 
> > > plockade i EFI-fördelaren. De kablarna är ett elände att få av från 
stiften. 
> > Jag 
> > > har köpt ett biltemaverktyg för att lyfta i underkant av hatten, och likt 
> > > förbaskat satt skon kvar på ena stiftet sist jag hade av dem. Jag klämde 
> > > tillbaka den och strök ett tunt lager kopparpasta på stiftens nipplar samt 
> > > sprejade silikonsprej i hattarna, så nu känns de rätt OK.
> > > 
> > > Jag tycker bättre om känslan hos de metallkapslade Audi/VW-hattarna. Det 
> känns 
> > > som att de pallar för att dra i. Fast NGK-stiften har ju inte löstagbara 
> > > nipplar, så det går inte att använda den typen av hattar.
> > > 
> > > > 
> > > > 
> > > > /Krister
> > > > 
> > > 
> > > 
> > > Thomas
> > > 
> > > 
> > 
> > 
> > Thomas Tornblom          Tel: +46 8 631 2100   E-mail: 
Thomas.Tornblom@Sun.COM
> > Sun Microsystems AB      Fax: +46 8 631 2105
> > 
> > Registrera, uppdatera och granska dina serviceärenden på:
> > http://www.sun.com/service/online
> > 
> 
> 
> Thomas Tornblom          Tel: +46 8 631 2100   E-mail: Thomas.Tornblom@Sun.COM
> Sun Microsystems AB      Fax: +46 8 631 2105
> 
> Registrera, uppdatera och granska dina serviceärenden på:
> http://www.sun.com/service/online
> 


Thomas Tornblom          Tel: +46 8 631 2100   E-mail: Thomas.Tornblom@Sun.COM
Sun Microsystems AB      Fax: +46 8 631 2105

Registrera, uppdatera och granska dina serviceärenden på:
http://www.sun.com/service/online