[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

RE: Laddare




> From: "GUNNARSSON, TOMAS [GSO/0454]" <tomas.gunnarsson@pharmacia.com>
> To: "'Thomas Tornblom'" <tt30446@mailhost.Sweden.Sun.COM>, 
detomaso@detomaso.nu
> Subject: RE: Laddare
> Date: Mon, 30 Sep 2002 05:43:10 -0500
> 
> Verkligen? Jag trodde det var en typ av körning som skulle hålla batteriet
> fullt och fint riktigt bra. Jag kör själv tämligen o-optimal körning med en
> knapp mils körning i varje riktning, den största delen av tiden med lågt
> varvtal på motorn, och har aldrig blivit stående pga att batteriet varit
> urladdat i alla fall. Visst, när det var närmare 30 grader kallt startade
> inte 164an vid några tillfällen gånger men den var inte direkt frisk i
> maskineriet så det var ganska ursäktligt. Har du något som säger dig att
> ditt batteri är dåligt laddat? Angående inom-/utomhusbruk är det väl inget
> större problem att kringgå. Montera laddaren inne i kupen och dra en sladd
> genom torpedväggen.

Om jag hänger på en vanlig laddare så brukar den alltid gå några timmar med hög 
laddström innan den sjunker till det normala 1A eller så som visar att det är 
fullt. Om jag inte använder bilen efter en dylik laddcykel och hänger på 
laddaren igen efter ett tag så sjunker den ned till 1A ganska snabbt, vilket 
torde indikera att det var ganska fullt från början.

Det beror givetvis på vilken spänning regulatorn ger och skick på kablage och 
anslutningar. Jag kan tänka mig att den svindyra Hella-regulatorn med 
senorledningar från batteriet och som kör ett helt laddprogram vid varje start 
kan hålla batteriet fulladdat, men en vanlig regulator och med en diesel som 
drar massor med glödström vid kyla och som går tungt att dra runt vid 20 - 30 
minus, fixar det knappast med en 40 minuters resa till jobbet, där batteriet 
dessutom är kraftigt nedkylt.

Ja ja, visst går det att dra ledning genom torpeden, men nu håller jag ju på att 
jaga svepskäl till varför jag *måste* köpa laddaren ;-) Jag hade ju inte tänkt 
ha laddaren på Audin *hela* tiden, utan kanske hålla liv i Panterabatteriet 
också :-P

Thomas