[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
SV: decibel
Ja, enligt instruktionen på sidan jag mailade länk till skall det ligga en matta på backen under mätningen. Sen mäter de på 50 cm avstånd nu också. :-( Dämparens volym skulle behöva vara dramatiskt större för att det skall klara sig tror jag. Men struntar man i effekten kan man täppa till slutröret tills det blir tillräckligt tyst...
Tomas
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Jocke <scuderia.jg@telia.com>
Till: De Tomaso lista <detomaso@detomaso.nu>
Datum: den 11 december 2002 17:52
Ämne: Re: decibel
>Jaha, så nu har ni kommit in på mitt favoritämne..
>Jo, jag blev hemskickad från Anderstorp med 109dB i bagaget. Och då höll jag den bara på ca 3500 rpm.
>Burkarna var som du sa Tomas, rätt tomma. För att inte säga helt tomma.
>Den enda dämpning som fanns i dem var det som är i slutrören.
>Då mätte de 1 meter ut i 45 graders vinkel och 4500 rpm. Ska man gå efter SBF normer har jag för mig att det skall vara på ett mjukt underlag också, typ matta.
>Mycke riktigt så är det 95 dB som gäller på flera håll nu och frågan är om du över huvud taget kan klara det med bara en ljuddämpare.
>
>Jocke G
>
>
>----- Original Message -----
>From: "Gunnarsson, Tomas [GSO/0454]" <tomas.gunnarsson@pharmacia.com>
>To: "'Anders Hellberg'" <anders.hellberg@bredband.net>
>Cc: "De Tomaso lista" <detomaso@detomaso.nu>
>Sent: Wednesday, December 11, 2002 1:36 PM
>Subject: RE: decibel
>
>
>> Det är nog ganska ineffektivt att försöka dämpa ljudet genom ökat mottryck
>> eller reflexion. Om du vill tysta bilen borde du snarare fixa en uppsättning
>> andra dämpare som du skiftar till vid bankörning. Absorptionsdämpare borde
>> ge låg nivå nog om man bara går upp lite i yttermått jfrt med original.
>>
>> Tomas
>>
>> -----Original Message-----
>> From: Anders Hellberg [mailto:anders.hellberg@bredband.net]
>> Sent: den 11 december 2002 13:20
>> To: Gunnarsson, Tomas [GSO/0454]
>> Cc: De Tomaso lista
>> Subject: SV: decibel
>>
>>
>>
>> mina är tomma från fabriken...
>>
>> så då måste jag sätta in ljuddämpande matrial i avgassystemet... :-(
>> borde gå med metallbrickor med små hål i som skruvas fast på nått sätt
>>
>> /AH
>>
>>
>> -----Ursprungligt meddelande-----
>> Från: owner-detomaso@detomaso.nu [mailto:owner-detomaso@detomaso.nu]För
>> Gunnarsson, Tomas [GSO/0454]
>> Skickat: den 11 december 2002 12:54
>> Till: 'Anders Hellberg'; De Tomaso lista
>> Ämne: RE: decibel
>>
>>
>> Normalt är det väl SBFs krav som gäller i princip alltid och överallt och då
>> borde det vara 100 dB som gäller. Jag har dock sett 95 dB krävas ibland jag
>> med. Mätningen görs 50 cm från utloppet, 45 grader snett utåt sidan vid 4500
>> varv på motorn. Jag testade lite hastigt i somras utan exakta avstånd och
>> översteg 100 dB redan vid 3000 varv, då avbröt jag. Jocke G blev visst
>> hemskickad från Anderstorp för ett par år sedan och han hade nog närmare 110
>> dB om jag minns rätt men då var det ganska tomt i hans ljuddämpare tror jag.
>> Mina är i ganska gott skick tror jag.
>>
>> http://www.sbf.se/pdf/GT_Regler.PDF se sidan 10 för hur man mäter.
>>
>> Tomas
>>
>> -----Original Message-----
>> From: Anders Hellberg [mailto:anders.hellberg@bredband.net]
>> Sent: den 11 december 2002 12:39
>> To: De Tomaso lista
>> Subject: decibel
>>
>>
>> Hej!
>>
>> såg att dom bara tillät 95 dB på någon (kommer inte i håg vilken ) racebana
>> i Sverige. är det lika på alla?
>> hur många dB har en org. pantera?
>> hur mäter dom?
>>
>>
>> Mvh
>> Anders Hellberg
>> anders.hellberg@bredband.net
>>
>>
>>
>
>
>